Matura WOT (fot.pixabay.com)Matura WOT (fot.pixabay.com)

Matura 2008 – WOT podstawowy – arkusz maturalny

Arkusz z Wiedzy o tańcu na poziomie podstawowym składał się z 16 zadań, za które można było uzyskać maksymalnie 100 punktów. Na ich wykonanie maturzyści mieli 120 minut.

W zadaniu pierwszym należało przyporządkować właściwą nazwę tańca do ilustracji przedstawiających charakterystyczne elementy strojów ludowych z różnych regionów Polski. Następne polecenie wymagało znajomości cech charakterystycznych polskich tańców narodowych. Podane opisy należało podpisać odpowiednią nazwą tańca. W zadaniu 3 maturzyści musieli poradzić sobie z tradycyjną choreografią baletu „Śpiąca królewna”. Z podanych postaci fantastycznych i bajkowych( między innymi Czerwony Kapturek, Piotruś Pan, Kot w butach) trzeba było wybrać te, które pojawiają się w III akcie (divertissement) baletu. Następne zadanie polegało na dokończeniu kilku zdań, wybierając jedną z czterech możliwości. Aby rozwiązać to zadanie należało wiedzieć między innymi, z jakim kierunkiem w sztuce związany jest choreograficzny debiut Wacława Niżyńskiego, do jakiego baletu Bronisław Niżyński wprowadził ruchy zaczerpnięte ze sportu oraz kto po raz pierwszy wykonał miniaturę baletową „Umierający łabędź” w choreografii Michała Fokina. W poleceniu 5 trzeba było dopasować nazwiska choreografów do ich prapremierowych realizacji, natomiast w 6 – dopasować nazwiska tancerek do ich zdjęć.

Zadanie 7 wymagało wiedzy na temat znanych baletów. Maturzyści musieli rozpoznać, o jakim balecie mówią podane fragmenty tekstów. Kolejne polecenie dotyczyło biografii znanych polskich artystów baletu. W zadaniu 9 należało dokończyć zdania, wybierając jedną z czterech możliwości. Dotyczyły one między innymi autorki podręcznika choreografii „The Art of Making Dances” oraz zasług  Loïe Fuller dla tańca współczesnego.

Zadanie 10 składało się z kilku podpunktów. Na podstawie przedstawionej ilustracji należało:

  • Podać tytuł baletu, jego choreografa oraz epokę, której on działał
  • Zanalizować kompozycję przestrzenną tańca i domyślnego ruchu przedstawionego na ilustracji
  • Omówić krótko styl baletu klasycznego, który pokazuje podany obraz

 W następnym poleceniu trzeba było wykazać się znajomością tańców dworskich, takich jak gigue, allemande, menuet, i dopasować ich nazwy do podanych opisów. Zadanie 12 było typu prawda/fałsz. Maturzyści musieli zdecydować na przykład, czy Rudolf Benesh wykorzystał pięciolinię do zapisu ruchu. W poleceniu 13 należało uzupełnić luki w biografiach trzech choreografów: Roland Petit, Jiři Kylián i Maurice Béjart. W następnym zadaniu abiturienci musieli dopasować opisy tańców do właściwych ilustracji.  W przedostatnim poleceniu podane były dwie ilustracje przedstawiające balety. Trzeba było wybrać z zadania 13 nazwiska choreografów, którzy je stworzyli. Ostatnie polecenie to ponownie dokańczanie zdań, wybierając jedną z czterech możliwości.

Zdawalność:

Wiedzę o tańcu na poziomie podstawowym wybrało zaledwie kilkudziesięciu maturzystów. 93% abiturientów przekroczyło próg 30 punktów. Średni wynik wynosił 48 punktów.

Opinie:

Wiedza o tańcu to mało popularny przedmiot i niewiele osób wybiera go na maturze. Zadania sprawdzają szczegółową i specjalistyczną wiedzę, którą najczęściej uczniowie muszą zdobywać dodatkowo we własnym zakresie.

Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:

(pobierz plik PDF)

Lub zobacz go online:

 

Pobierz odpowiedzi w PDF na swój komputer:

(pobierz plik PDF)

Lub zobacz je online:

A.Szczykutowicz, źródło: CKE

 

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Profesjonalny kurs maturalny z języka polskiego - 100% ZA DARMO ! ! ! --> Sprawdź teraz...
Zapisz się!
facebook