czytanie ze zrozumieniem

Czytanie ze zrozumieniem ? umiejętność wrodzona czy nabyta?

Jak najbardziej nabyta i to niekiedy ciężkim wysiłkiem. Coraz więcej uczniów, w tym maturzystów, ale też i dorosłych, chociaż potrafi czytać, to nie zawsze rozumie, o czym czyta. Czy można się w ogóle nauczyć czytać ze zrozumieniem? Można. Jeśli ten problem dotyczy także Ciebie Maturzysto, skorzystaj z naszych rad, a na pewno na maturze poradzisz sobie z czytaniem ze zrozumieniem.

 

Im szybciej, tym lepiej

Człowiek uczy się czytać już na etapie edukacji przedszkolnej. Zatem maturzysta przystępujący do egzaminu ma za sobą już kilkunastoletnie doświadczenie w czytaniu. Niestety spora liczba licealistów ma nadal problemy ze sprawnym i płynnym czytaniem. Szybkie i poprawne czytanie wpływa na rozumienie przeczytanego tekstu. Dlaczego? Ponieważ im wolniej do naszego mózgu dochodzą przeczytane słowa, tym bardziej zaciera się sens przeczytanego tekstu i słabiej go rozumiemy. Warto czytać dużo, aby nabrać wprawy w płynnym czytaniu. Jeśli szybko i ze zrozumieniem przeczytasz tekst na egzaminie, będziesz miał więcej czasu na rozwiązywanie zadań.

 

Nie unikaj trudnych i nudnych tekstów

Czytanie sprawia przyjemność zwłaszcza wtedy, gdy przedmiotem lektury jest łatwy i interesujący tekst. Gorzej, jeśli musimy zmierzyć się z nudnym tekstem, naszpikowanym dodatkowo ?trudnymi? słowami. Nie każdy rodzi się erudytą, niektórzy muszą włożyć dużo pracy, aby zdobyć odpowiedni zasób słownictwa. Jeśli chcesz dobrze czytać ze zrozumieniem, dobieraj różne teksty pod względem tematyki i języka. Wzbogacisz w ten sposób swoje słownictwo z różnych dziedzin.

 

Zwracaj uwagę na tytuły tekstów, rozdziałów i podrozdziałów

Często już sam tytuł mówi, czego dotyczy tekst. Podobnie pobieżna lektura wskaże nam, jakie informacje mogą się pojawić w tekście i jakim językiem może być napisany. Warto zastanowić się, co sugeruje tytuł tekstu, zanim zaczniemy go dokładnie czytać.

 

Postaraj się zrozumieć znaczenie słowa z kontekstu

Jeśli pracujesz z tekstem w domu, możesz wyjaśnić znaczenia słów, których nie rozumiesz. Niestety na egzaminie nie będziesz miał dostępu do słowników języka polskiego albo wyrazów obcych, a na pewno w tekście napotkasz jakieś ?trudne? słowa. Nikt nie zna wszystkich słów w danym języku, nawet najwięksi erudyci. Postaraj się zrozumieć znaczenia nierozumianych słów z kontekstu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że natrafisz w ten sposób na właściwe znaczenie. W tekście w poszczególnych akapitach informacje są powiązane ze sobą, kolejne zdania pozostają w odpowiedniej relacji do poprzednich i następnych, dlatego nie poddawaj się tak szybko.

 

Przeczytaj uważnie cały tekst

Wiele osób, widząc długi tekst, ogranicza czytanie tylko do wybranych fragmentów, uważając, że w ten sposób zaoszczędzi czas. Nieprawda, poprzez takie czytanie możesz pominąć najistotniejsze informacje, które stanowią sedno do zrozumienia całego tekstu. Lepiej poświęcić kilka minut więcej na uważne przeczytanie tekstu niż później wracać parę razy do tekstu i wyszukiwać w nim pominięte informacje.

 

Naucz się porządkować przeczytane treści

Pozwoli Ci to lepiej zrozumieć tekst. W tym celu możesz wykorzystać następujące techniki: sporządzać mapę myśli, zakreślać ważne fragmenty, odnotowywać na małych karteczkach istotne informacje. Dzięki tym metodom uporządkujesz przeczytany tekst i nie będziesz musiał przy każdym pytaniu czytać go ponownie od początku, aby znaleźć odpowiedź.
Pamiętaj, trening czyni mistrza!

 

Źródło: Katarzyna Bocheńska, Krzysztof Jurek, Marek Pierzchała, Maria Magdalena Radziejowska, Czytanie ze zrozumieniem (Biuletyn maturalny, www.cke.edu.pl)

Anna Szcześniak

 

Komentarze:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

facebook