matura z polskiegomatura z polskiego

Matura z polskiego 2006 – poziom podstawowy (arkusz i klucz odpowiedzi)

Tematy

W 2006 roku w I części egzaminu pisemnego z języka polskiego umiejętność czytania ze zrozumieniem była sprawdzana na podstawie tekstu publicystycznego Jana Nowaka-Jeziorańskiego pt. „O patriotyzmie i nacjonalizmie”. W części II Wasi starsi koledzy musieli wykazać się znajomością dramatu „Makbet” Williama Szekspira albo powieści „Chłopi” Władysława Reymonta. Pisząc wypracowanie, w pierwszym temacie należało określić, na czym polega tragizm Makbeta i porównać go z tragizmem jakiegoś bohatera z dramatu antycznego, a w drugim dokonać analizy fragmentu opisującego kłótnię u Borynów i scharakteryzować uczestników kłótni.

 

Zdawalność

Zdawalność egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym wyniosła wówczas 92,7%, a średni wynik był na poziomie 50,3%.

 

Opinie

Aby poradzić sobie z pytaniami do tekstu Nowaka-Jeziorańskiego, należało wykazać się między innymi takimi umiejętnościami, jak: rozumienie pojęć teza, hipoteza, argument, kontrargument, stosowanie wyrażeń bliskoznacznych, znajomość znaczenia słów patriotyzm i nacjonalizm. Przy pisaniu tekstu własnego maturzystów gubiła nieznajomość przywołanego dramatu Szekspira. Stwierdzenie, że Lady Makbet jest córką Makbeta, matką lub kochanką; mylenie losów Makbeta z losami Prometeusza, Edypa lub Tristana i Izoldy; uznanie „Bogurodzicy” lub jakiegoś mitu za dramat antyczny to tylko niektóre „kwiatki” z wypracowań maturalnych. Ci, którzy wybrali „Chłopów, ale ich nie przeczytali, pisząc wypracowanie, nie wiedzieli czego dotyczy kłótnia u Borynów, kim są uczestniczy kłótni i jakie relacje ich łączą.

 

Pobierz arkusze maturalne:

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Matura2006/a1_polski.pdf

 

Pobierz przykładowe odpowiedzi do arkuszy maturalnych:

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Matura2006/a1_pol_rozw.pdf

 

źródło: www.cke.edu.pl

Anna Szcześniak

 

 

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

facebook