Zawód Dyrektor Artystyczny (Fot.freedigitalphotos.net)Zawód Dyrektor Artystyczny (Fot.freedigitalphotos.net)

Zawód Dyrektor artystyczny

Jeżeli interesujecie się reklamą i chcielibyście w przyszłości brać czynny udział w jej tworzeniu, to wykonywanie zawodu Dyrektora Artystycznego będzie Waszym marzeniem. Przekonajcie się.

Zawód Dyrektor artystyczny

Zapotrzebowanie na dyrektorów artystycznych wzrosło w ostatnich latach, ponieważ coraz częściej dyrektora artystycznego można spotkać nie tylko w branży artystycznej, ale także w agencjach reklamowych i interaktywnych oraz działach marketingowych dużych firm. Każde większe wydarzenie wymagające promocji, czy artystycznej oprawy potrzebuje kogoś, kto umiałby to zaplanować. Tą osobą jest właśnie dyrektor artystyczny.

Do obowiązków dyrektora artystycznego w branży artystycznej należy:

  • opieka nad oprawą artystyczną i programem danego przedsięwzięcia ( np. płyty, koncertu, festiwalu, programu telewizyjnego),
  • planowanie scenografii,
  • koordynowanie realizacji przedsięwzięcia,
  • dobieranie repertuaru i artystów

Do obowiązków dyrektora artystycznego w branży reklamowej należy:

  • współpraca z copywriterami
  • opieka nad tzw. teamem kreatywnym, który odpowiada za koncepcję danej reklamy
  • odpowiadanie za warstwę wizualną projektu.
  • tworzenie szkiców wstępnych projektów, realizowanie go na komputerze, potem nadzorowanie jego drogi aż do pojawienia się w gazecie, billboardzie czy telewizji,
  • nadzorowanie pracy grafików, a także ludzi na planie filmowym, czy sesjach zdjęciowych
  • współpraca ze stylistami, fotografami, modelami, ilustratorami, montażystami, reżyserami, w zależności od tego jaki charakter ma dany projekt.

Zawód ten daje możliwość spotykania się z ludźmi z pierwszych stron gazet, zaś najlepsi sami na te strony trafiają. Dobrego kandydatka powinna cechować odwaga, stanowczość, pewność siebie, rozwaga, pomysłowość, czy chęć tworzenia. W zawodzie tym oprócz kreatywności i uzdolnień artystycznych liczy się także umiejętność pracy w zespole, i zarządzania grupa współpracowników, bardzo dobre zdolności organizacyjne, zdolność dotrzymywania terminów i wytrwałość w dążeniu do celu, staranność, inicjatywa, dyspozycyjność, możliwość pracy w zmiennym wymiarze godzin. Ważna jest także przynajmniej dobra znajomość języka angielskiego.

Wykształcenie Dyrektora artystycznego

Dobrym rozwiązaniem będzie posiadanie wykształcenia artystycznego, np. ukończenie liceum plastycznego, czy policealne studium reklamy. Jednakże najlepszym rozwiązaniem będzie ukończenie wyższej uczelni. Preferowane są kierunki techniczne, plastyczne i ekonomiczne (z naciskiem na specjalizacje: grafika użytkowa, projektowanie graficzne, sztuka reklamowa, rysunek, architektura, marketing produktów i usług).

Czasami mówi się, że w tym przypadku wykształcenie wyższe nie jest najważniejsze, a liczy się przede wszystkim talent i odpowiednie doświadczenie, najlepiej 3-4 letnie w danej branży.

W branży reklamowej z pewnością przyda się doświadczenie w przygotowywaniu ilustracji, projektów opakowań, folderów, ogłoszeń prasowych, plakatów, kalendarzy, czy ulotek. Ważna jest również biegła znajomość edytorów graficznych i programów do składu DTP na platformy PC i Macintosh oraz umiejętność obsługi urządzeń peryferyjnych (naświetlarki, nagrywarki, skanery, aparaty cyfrowe).

Rynek pracy

Dyrektor artystyczny nie musi pracować w placówkach kulturalnych związanych ze sztuką. Oczywiście renomowane teatry, teatry muzyczne, producenci radiowi, telewizyjni i filmowi, duże kluby artystyczne, festiwale o dużym zasięgu – to spełnienie zawodowe.

Ścieżka awansu nie ma wielu stopni, a ponadto zdarza się, że są to raczej funkcje, które jedna osoba może pełnić podczas wykonywania danego projektu.
Aby ubiegać się o stanowisko Art Directora, trzeba przepracować przynajmniej dwa, trzy lata jako artysta grafik, projektant grafiki lub specjalista ds. multimediów. Kolejne etapy awansu to: Art Director, Art & Repertoire Director (dyrektor artystyczny i repertuarowy), Senior Art Director (bardziej doświadczony dyrektor programowy z kilkuletnim stażem), Creative Director (dyrektor kreatywny, dyrektor programowy), który szefuje wszystkim osobom pracującym nad kreacją. Możliwy awans poziomy: dyrektor ds. promocji, dyrektor ds. marketingu.

Ile zarabia Dyrektor artystyczny?

Miesięczne wynagrodzenie dyrektora artystycznego wynosi 6 700 zł. Zarobki 50% dyrektorów artystycznych wahają się od 4 500 zł. do 8 600 zł. Premia stanowi średnio 8% pensji całkowitej dyrektora artystycznego.

Dodatkowe informacje

Z analizy danych z bazy TMP Worldwide wynika, że na stanowisku Art Directora przeważają osoby z wyższym wykształceniem, które posiadają doświadczenia związane z dziennikarstwem czy fotografią. Wielu z omawianych kandydatów prowadzi lub prowadziło własną działalność gospodarczą, podejmując się realizacji okresowych zleceń na rzecz klientów, nierzadko oprócz pracy na etacie. Średnia wieku to ok. 35 lat.

W swoich dokumentach aplikacyjnych, w prawie wszystkich przypadkach kandydaci wymieniali angielską nazwę stanowiska. Jej popularyzacji przysłużyły się na pewno agencje reklamowe, które przejęły wiele z anglojęzycznej terminologii branżowej, łącznie z nazwami stanowisk (wspomniani: Copywriter, Webmaster, Interactive Specialist).

Opinie o zawodzie

Przeprowadziliśmy rozmowę z Małgorzatą K. z Warszawy, która od 6 lat pracuje na stanowisku Dyrektora Artystycznego:

„Żeby zostać Art Directorem trzeba poznać programy graficzne, bo od bycia grafikiem w agencji Art Director rozpoczyna swą karierę. Jeżeli okażecie się dobrzy, to z pewnością awansujecie.” Jakie studia powinno się skończyć? „ Na pewno nie ASP, ponieważ tu nie chodzi o sztukę. Polecam kierunki typu reklama / marketing / zarządzanie. Duże znaczenie ma także bardzo dobra znajomość angielskiego ponieważ na polskim rynku mamy coraz więcej klientów obcojęzycznych.”

Michał R. z Warszawy, napisał nam kim jest Art. Director i jak wygląda jego praca:

Dyrektor artystyczny zwany w agencji reklamowej raczej Art Directorem jest częścią tzw. teamu kreatywnego, w którym oprócz Art Directora jest jeszcze copywriter. Zadaniem Art Directora jest wymyślać pomysły na reklamy i dbać o ich graficzną oprawę, a zadaniem copywritera również wymyślać pomysły i dbać o warstwę tekstowa. Często zdarza się jednak że to copywriter wymyśli obrazek a Art Director hasło do niego. Team kreatywny wspólnie tworzy kampanie i nadzoruje ich wykonanie. W praktyce wiec studia artystyczne lub bycie samodzielnym twórca jest niezbędne. Bo jak można wybrać dobre zdjęcie ze 100 zrobionych przez fotografa, nie mając odrobiny umiejętności foto edytorskich? Jak wytłumaczyć fotografowi przed sesja o jakie zdjęcie nam chodzi nie znając terminologii? Jak wytłumaczyć reżyserowi swoja wizje filmu nie znając podstaw sztuki filmowej? Jak poprowadzić aktorów na planie filmowym, albo podczas nagrania radiówki (reklamy radiowej) w studiu? Rysownikowi też trzeba wytłumaczyć na szkicach jak ma narysować storyboard (czyli poszczególne klatki filmu potrzebne do zaprezentowania pomysłu klientowi). Jest to bardzo trudny zawód i człowiek mający solidne podstawy (wykształcenie artystyczne i talent), który nabierze doświadczenia jako junior przez parę lat w porządnej dużej agencji ma szanse być porządnym Art Directorem. Praca jest twórcza ale też dość absorbująca czasowo. 12 godzin to minimum. Dodatkowo jeśli wie się że ma się wymyślić pomysł na jutrzejsza prezentacje, to praca nie kończy się po wyjściu z pracy. Myśli się potem w autobusie, w domu, w łóżku przed snem… Praca Art Directora jest tez kompromisem miedzy sztuką (jeśli reklamę można tak nazwać) a tym co chce klient. W praktyce wiec mamy szanse dostawać nagrody na festiwalach (Kreatura, KTR, Golden Drum), ale najczęściej robi się reklamy o których chce się szybko zapomnieć. Natomiast i przy tych i przy tamtych trzeba się ostro napracować wbrew pozorom. Wykształcenie artystyczne jest niezbędne. (ASP, architektura, fotografia, szkolą filmowa). Znam kilku Art Directorów, którzy skończyli np: geografie. Jednakże Art Director, który nie potrafi narysować swojego pomysłu nie da sobie rady na dłuższa metę. Zarobki (w poważnych sieciowych agencjach bo tylko w takich pracują Art Directorzy – w małych pracują graficy) to mniej więcej: Junior Art Director – 3000-4000, Art Director – 5000 – 6000 i Senior Art Director lub Creative Group Head – 7000 – 9000 pln

A czy Wy uważacie, że na to stanowisko potrzebne są ukończone studia artystyczne?

 

Źródło: uczelnie.info.pl,  wup.lublin.pl, wynagrodzenia.pl, gazetapraca.pl
Joanna Jankowska

 

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Profesjonalny kurs maturalny z języka polskiego - 100% ZA DARMO ! ! ! --> Sprawdź teraz...
Zapisz się!
facebook