Efektywna nauka, fot. freedigitalphotos.netEfektywna nauka, fot. freedigitalphotos.net

Co robić, by uczyć się efektywniej?

Zdarza Ci się spędzić długie godziny nad książką, po których czujesz, że wiesz niewiele więcej, niż przed jej otworzeniem? Nie masz siły się uczyć? Masz trudności z odtworzeniem materiału? To nie tylko Twój problem.

Z tymi samymi trudnościami boryka się większość maturzystów. Poniżej przestawiamy proste sposoby na poprawienie wydajności procesu uczenia się.

ODŻYWIAJ MÓZG

To właśnie miliardy neuronów w mózgu oraz w całym układzie nerwowym są odpowiedzialne za nasze funkcjonowanie na wszystkich szczeblach – również za nabywanie wiedzy. Kiedy brak im jakiś składników, funkcjonują źle, przez co uczymy się z większą trudnością. Masa mózgu to tylko 2% całej masy ciała, lecz pochłania on 20% energii dostarczanej organizmowi. Czego mu potrzeba?

  • Odpoczynku – układ nerwowy pozbawiony snu upomni się o niego w najmniej odpowiednim momencie. Dlatego jeśli uczyłeś się dłużej w nocy, znajdź 15 minut w ciągu dnia na krótką drzemkę. Nawet taka ilość snu pozwoli na regenerację układu nerwowego.
  • Wody – H2O to substancja, którą neurony najczęściej używają do przeprowadzania skomplikowanych reakcji chemicznych w swoim wnętrzu. Noś ze sobą butelkę z wodą, najlepiej niegazowaną. Pij ją powoli, gdziekolwiek jesteś.
  • Tlenu – dostarczaj świeżego powietrza swojemu organizmowi, kiedy tylko możesz. Zamiast podjechać przystanek tramwajem, znajdź 5 minut na spacer.
  • Jak najmniej kawy i herbaty – oba te napoje sprawiają, że ilość wody w ograniźmie paradoksalnie maleje.
  • Magnezu – nie tylko w tabletkach, ale też w czekoladzie i orzechach. Ten pierwiastek ma duży wpływ na przewodzenie nerwowe oraz łagodzi skutki stresu.
  • Ruchu – współpraca obu połówek naszego ciała, przyczynia się do lepszego funkcjonowania naszego mózgu. Na przykład tenis nie jest sportem, który integruje obie półkule i przyczynia się do lepszego przewodzenia między mini informacji. Takimi aktywnościami będą natomiast te, które pozwalają na ruch zarówno prawej, jak i lewej strony ciała – na przykład siatkówka czy pływanie.
    Jeśli brak Ci czasu na pójście na basen, spróbuj pobudzić mózg do pracy w inny sposób: napisz kilkanaście zdań lewą ręką (jeśli jesteś praworęczny), wróć do domu inną drogą, niż zazwyczaj lub przeczytaj tekst, który będzie CI zaprezentowany do góry nogami.

 

RYSUJ „MAPY MYŚLI”

Kiedy materiału jest dużo, czasem ciężko jest poruszać się po nim z lekkością. W tym po mogą tzw. ”mapy myśli” (spójrz na przykładowy rysunek poniżej) , dzięki którym można w skrócie uporządkować dużą ilość wiadomości. Zasady są proste: pośrodku umieszczamy główne zagadnienie lub najogólniejszy temat. Im dalej od środka – tym więcej szczegółów. Zagadnienia opisujemy hasłami oraz rysunkami – tych drugich powinno być więcej. Używamy jak największej ilości kolorów. Ważne, by skojarzenia, których użyjemy przy opisie były dla nas zrozumiałe. Przy tworzeniu mapy zdecydowanie należy puścić wodze fantazji. Im bardziej komiczne lub absurdalne skojarzenia – tym lepiej będzie je zapamiętać.

mapa myśli szkic

„Mapa myśli”

 

STOSUJ MNEMOTECHNIKĘ HAKÓW

Metodę tą stosujemy, kiedy mamy zapamiętać jakiś ciąg rzeczy w odpowiedniej kolejności. Pierwszym krokiem jest wytworzenia skojarzeń cyfr z obrazkami i je zapamiętać. Odpowiednie cyfry i obrazki podano poniżej. Zadanie nie jest trudne, gdyż obrazkom przyporządkowane cyfry, które pasują do nich kształtem.

  1. wędka
  2. łabędź
  3. wielbłąd
  4. krzesło
  5. jabłko
  6. bomba
  7. kosa
  8. bałwan
  9. wąż
  10. jajko

Kolejnym krokiem jest wyobrażenie sobie scenek, w których występuje dany obrazek. Scenki powinny być ze sobą powiązane, tak, aby tworzyły spójną historyjkę . Obrazek przypomni nam cyfrę, do której jest przyporządkowany. Ostatnim elementem jest wplecenie w historię tego, co chcemy zapamiętać (na przykład 4 – krzesło, a my chcemy zapamiętać że pod 4 jest szlafrok. Wyobrażamy sobie zatem szlafrok wiszący na oparciu krzesła).

STOSUJ METODĘ MIEJSC

Metoda ta była znana już w średniowieczu. Jest bardzo prosta i polega na wytworzeniu skojarzeń do rzeczy, które chcemy zapamiętać. Po uczynieniu tego, należy owe skojarzenia „umieścić” w miejscu (pokój, szkoła, kościół) które bardzo dobrze znamy. Następnie, „przechadzając” się w myślach po znanym miejscu, odtworzenie skojarzeń (a tym samym – materiału) nie powinno stanowić problemu. Informacjom zostaje bowiem nadany kontekst.

To tylko niektóre z dziesiątek znanych technik. Ważne, aby samemu wybrać tą, która jest najbardziej adekwatna do materiału, których chcemy zapamiętać. Na bazie istniejących technik, można tworzyć własne.

MZ

 

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

facebook