Zawód kondutkor (Fot.freedigitalphotos.net)Zawód kondutkor (Fot.freedigitalphotos.net)

Zawód Konduktor

Konduktora spotykamy za każdym razem, kiedy wsiadamy do pociągu i ruszamy w podróż. Poniżej opisujemy Wam ten zawód oraz podpowiadamy, co trzeba zrobić, aby móc go wykonywać.

Zawód Konduktor

Konduktorzy przejeżdżają rocznie około 90 tysięcy kilometrów. Ich zadaniem jest przede wszystkim obsługa pasażerów pociągu, kontrola biletów i udzielenie pomocy w trudnych sytuacjach.  Jeżeli pociąg jeździ na dłuższych trasach, często zapełniony, wtedy można spotkać kilku konduktorów, zaś w tych mniej obleganych zdarza się, że kierownik pociągu i konduktor to jedna i ta sama osoba.

Dzień pracy konduktora:

  • Sprawdzanie czystości pociągu i kontrola bezpieczeństwa pasażerów.
  • Czas pracy (zmiany) trwają od  8 do 12 godzin.
  • Jeżeli służba trwa mniej niż 8 godzin, to wtedy zastosowanie ma UPC- Uzupełnienie Czasu Pracy- do 8 godzin.
  • Zazwyczaj konduktorzy pracują 3 dni, po czym mają dzień wolny. Zdarza się, że niektórzy mają w tygodniu więcej dni wolnych, jednakże w tym wypadku i tak należy wyrobić tygodniową normę godzinową.

Wykształcenie Konduktora

Aby zostać konduktorem nie trzeba  posiadać wyższego wykształcenia, jednakże są pewne wytyczne. Otóż kandydat powinien przedstawić zaświadczenie o niekaralności oraz cieszyć się dobrą opinią publiczną.

Podstawą jest wykształcenie podstawowe, jednakże preferowane jest średnie. Każdy z kandydatów przechodzi psychotesty i badania lekarskie. Po tym następuje szkolenie zawodowe i egzamin.

Atuty, które mogą pomóc w zdobyciu tej posady, to znajomość języków obcych oraz  umiejętność współpracy z klientami.

Rynek pracy

Rynek pracy jest dość ciężki. Aby otrzymać posadę należy śledzić ogłoszenia o pracę, a tych niestety jest mało lub złożyć swoje CV do działu kadr wybranej spółki PKP. Złą wiadomością jest fakt, iż w tym zawodzie wciąż panują koneksje i układy.

Ile zarabia Konduktor?

Według portalu moja-pensja.pl, rynkowe zarobki na stanowisku konduktor zawierąją się w przedziale od 1 900 zł do 3 000 zł. 10 procent przedstawicieli tego zawodu otrzymuje wynagrodzenie w wysokości mniejszej niż 1 500 zł. Natomiast najwyższe płace na jakie mogą liczyć konduktorzy to zarobki rzędu 5 000 zł. Powyżej tej kwoty zarabia 10% pracowników zatrudnionych na tym stanowisku.

Dodatkowe informacje

Sprawdziliśmy informacje dotyczące awansu w tym zawodzie. Otóż konduktor ma możliwość awansu po odbyciu specjalnego kursu. Zdarza się, że kierownicy pociągu przechodzą szkolenie na maszynistę o ile spółka, w której pracują ma takie zapotrzebowanie.

Plusy i minusy pracy w tym zawodzie:

Plusy:

  • Praca w której nie ma miejsca na nudę.
  • Stabilna praca. Zazwyczaj konduktorzy pracują w tym zawodzie od początku aż do emerytury.
  • Konduktorzy zazwyczaj korzystają ze sporych zniżek przy przejazdach.

Minusy:

  • Problemem są złodzieje grasujący po pociągach i stosujących różne metody.
  • Problem są pijani ludzie i samobójcy którzy chcą popełnić samobójstwo. Zdarzają się przypadki, że maszyniści mają tak duża traumę związaną z wypadkiem, że odchodzą z pracy.
  • Statystycznie co trzeci dzień dochodzi do samobójstwa na torach i pod tym względem najgorsze są poniedziałki.
  • Problemem są osoby palące w wagonach i stwarzające niebezpieczne sytuacje po alkoholu.
  • Często zdarza się praca w ogólnodostępne święta – takie jak na przykład Wielkanoc, Boże Narodzenie, etc.

Opinie o zawodzie

Janusz R z Wrocławia pracuje w kolei od 14 lat. Zobaczcie, co chciałby Wam przekazać.

„To ciężka praca.  Tego zawodu nie wykonuje się od 8- 15. Zdarzają się przejazdy 12 godzinne czy opóźnienia.  Dodatkowo ludzi całe zło, powiązane z klimatyzacją, postojem, czy ogólnie związane z koleją przelewają na konduktora i to jego właśnie winią za opóźnienia pociągów czy zbyt małą liczbę wagonów. Zdarzają się także nietrzeźwi pasażerowie, którzy mogą doprowadzić do niemiłych, a czasem nawet niebezpiecznych sytuacji w pociągu.  Do tego wszystkiego trzeba jeszcze dorzucić spędzanie większości dnia na nogach oraz przepychanie się w tłumie, aby sprawdzić bilety…. Tak właśnie wygląda dzień pracy konduktora… Ale jeżeli ktoś kocha podróżować, a pociągi od zawsze go fascynowały to i z tym sobie poradzi:)”

 

Źródło: careego.pl
J. Jankowska

 

Komentarze:

  1. Maciek pisze: 2014/02/05 o 22:27

    Ciekawe jak to jest prowadzić pociąg :)

    (odpowiedz)

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

facebook