Studiowac.Pl - matura, kierunki studiów, studia wyższe.Studiowac.Pl - matura, kierunki studiów, studia wyższe.

Techniki kontroli stresu cz. 3 – Wyobraźnia

Wyobraźnia jest cennym darem. Kto ją posiada rozumie o czym mówię. Jest sprawcą powstawania w naszym umyśle świetnych pomysłów. Często jest też podstawą poczucia humoru. Ale mało kto wie, iż doskonale pomaga w walce ze stresem. W jaki sposób? Pozwólcie, że zacznę od początku…

Co to jest „wyobraźnia”?

Z naukowego punktu widzenia odpowiedź na to pytanie może być trudna w odbiorze. Dobrze wiesz, że nasz mózg składa się z masy komórek nerwowych, do których trafiają impulsy – przemienione z sygnałów z twojego otoczenia przez zmysły twoich organów. Impulsy te dochodzą do komórek w Twoim mózgu, odpowiedzialnych za interpretację otaczającej cię rzeczywistości. Wyobraźnia stara się wykreować podobne impulsy. Te dochodzą do obszarów mózgu, które tę rzeczywistość kreują.

A tak po ludzku – wyobraźnia to zdolność przywoływania i tworzenia w myślach wyobrażeń, a więc sytuacji, zdarzeń, przedmiotów i osób (zarówno prawdziwych, jak i wymyślonych). Pomaga ona przywołać skojarzenia, opisać istniejącą rzeczywistość, lub stworzyć nową: oniryczną.

Kontrolowanie poziomu stresu umysłem.

Wyobraźnia to potężna metoda redukcji stresu. Dodatkowej mocy nadaje jej stosowanie równocześnie metod fizycznej relaksacji (np. głębokiego oddychania). Zasadą redukcji stresu za pomocą wyobraźni jest możliwość używania jej do kreowania miejsc lub scen, które są odprężające. Im intensywniej wyobrażasz sobie te rzeczy, tym mocniejsze i bardziej realistyczne będzie przeżycie.

Wyobraźnia a redukcja stresu

Aby obniżyć poziom stresu mam prostą radę – puść wodze fantazji. Wyobraź sobie scenę, miejsce, lub zdarzenie, które pamiętasz jako bezpieczne, spokojne, piękne i szczęśliwe. Użyj wszystkich zmysłów: obrazu, dźwięków (szumu strumieni, śpiewu ptaków), zapachów (skoszona trawa, ulubione ciasto), smaku (np. czekolady), itd. Wykreujesz sobie w ten sposób alternatywny świat, do którego będziesz mógł uciec od stresu i presji.

Sceny mogą zawierać skomplikowane obrazy, np. możesz wyobrażać sobie siebie leżącego na plaży w małej zatoczce. Możesz widzieć klif, morze i piasek wokół ciebie, słyszeć szum fal, czuć sól w powietrzu, ciepło słońca i lekki podmuch wiatru, muskający cię po policzkach. Dodaj do nich jak najwięcej szczegółów. Przez czas, w którym będziesz sobie wszystko przypominał, stres spłynie z ciebie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

Innym sposobem relaksacji poprzez wyobraźnie są umysłowe obrazy stresu przepływającego przez ciało. Można także wyobrazić sobie stres, roztargnienie i codzienne problemy zamknięte razem na kłódkę w skrzyni dryfującej gdzieś na środku oceanu. Jak widać metod jest tysiące, więc na pewno znajdziesz wśród nich coś dla siebie.

Wyobraźnia w przygotowaniach i próbach.

Wyobraźnia może ci też posłużyć jako pomoc w przygotowaniach do wielkiego wydarzenia – umożliwi ci ona przejście przez nie w twoim umyśle. W ten sposób przygotujesz siebie na każdy możliwy wariant danej sytuacji i nic, nawet najbardziej niezwykła sprawa, nie będzie cię w stanie zaskoczyć. Wyobraźnia pozwoli ci również spróbować poznać smak osiągniętych celów jeszcze przed ich dokonaniem. To doda ci wiary w siebie, której potrzebujesz do sukcesywnych działań. W ten sposób do zawodów przygotowują się odnoszący sukcesy atleci.

Przede wszystkim relaks.

Kiedy używasz wyobraźni, zamieniasz aktualne przeżycia ze scenami przez ciebie wykreowanymi, a twoje ciało reaguje na wyobrażone sceny prawie jak na te prawdziwe. Tak więc, gdy się stresujesz wystarczy wyobrazić sobie miejsce swoich marzeń i voila. Jest to jedna z najbardziej skutecznych metod relaksacji i warto spróbować jej na sobie, kiedy znowu dopadnie cię silny stres.

 

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Profesjonalny kurs maturalny z języka polskiego - 100% ZA DARMO ! ! ! --> Sprawdź teraz...
Zapisz się!
facebook