Metoda Dennisona (Fot.freedigitalphotos.net)

Metoda Dennisona – gimnastyka mózgu

Metoda Dennisona daje możliwość łatwiejsze nauki oraz stymuluje nasz rozwój. Dodatkowo poprawia działanie układu nerwowego i uwalnia od stresu. W klasie maturalnej warto poznać ją bliżej.

 

Metoda Dennisona

Stosując pewne ćwiczenia przez kilkanaście minut dziennie, już w krótkim czasie osiągniecie zauważalne rezultaty ? poprawicie umiejętność komunikacji, organizacji i koncentracji. Tym sposobem staniecie się pewniejsi siebie oraz łatwiej i szybciej przyjdzie Wam nauka.

Ćwiczenia zostały opracowane przez Paula Dennisona, a ich zadaniem jest usprawnienie ciała, aktywacja systemu nerwowego, rozładowanie stresu i podniesienie energii.

Z tą metodą poprawicie:

  • pisanie,
  • czytanie,
  • mowę,
  • rysowanie,
  • sprawność ruchową.

Ćwiczenia polepszą także:

  • wzrok,
  • słuch,
  • pamięć,
  • koncentrację,
  • organizację,
  • uzdolnienia artystyczne.

 

Z czym powiązana jest metoda?

Metoda powiązana jest najbardziej ze stresem, który często jest głównym powodem zahamowań w uczeniu się. Osłabia także organizm. Zadaniem Metody Dennisona jest wprowadzenie nawyku pozytywnego myślenia. Służą temu mają tzw. ćwiczenia pogłębiające oraz równoważenie emocjonalne w zakresie pozytywnej postawy.

 

Jak dokładnie to działa?

Metoda polega na integracji umysłu i ciała za pomocą zorganizowanych ruchów. Oparta jest na trzech prostych założeniach:

  • nauka jest naturalną, przyjemną sferą działalności każdego człowieka,
  • w naszym ciele ukryte są blokady, które utrudniają nam naukę,
  • właściwe rozpoznane blokady mogą zostać usunięte, pod warunkiem prawidłowo prowadzonego treningu.

Istotna jest także integracja obu półkul mózgowych, abyśmy mieli pełny obraz otaczającego nas świata. A przecież każda półkula ma inne zadania

Prawa półkula mózgu jest odpowiedzialna za:

  • uczucia,
  • mimikę,
  • uczenie się,
  • ogólny ogląd,
  • pamięć długotrwałą,
  • percepcję,
  • zdolności artystyczne.

Lewa półkula mózgu-logiczna odpowiada za:

  • myśli,
  • analizę,
  • przypisywanie faktów,
  • percepcję (poczucie) czasu,
  • kontrolę nad słowem,
  • porozumiewanie się werbalne,
  • ośrodek mowy,
  • porządkowanie rzeczywistości,
  • słuchanie,
  • pamięć krótką.

Dzięki współpracy obu półkul mózgowych łatwiej zaczniecie przyswajać nową wiedzę i umiejętności.

 

Ćwiczenia

Zestaw ćwiczeń gimnastyki mózgu można podzielić na:

  1. Podstawowy schemat ćwiczeń wprowadzających
  2. Ćwiczenia na przekraczanie linii środka
  3. Ćwiczenia wydłużające
  4. Ćwiczenia energetyzujące

 

Ruchy naprzemienne

  • Dotykanie prawym kolanem do lewego łokcia i prawym łokciem do lewego kolana.
  • Równoczesne odchylanie lewej nogi, prawej ręki oraz lewej ręki i prawej nogi.
  • Dotykanie prawą ręką lewej stopy i lewą ręką stopy prawej.

Efekty:

  • poprawia pisanie, słuchanie, pamięć, czytanie i rozumienie
  • polepsza koordynację ruchową lewej i prawej strony ciała
  • wzmacniają oddech
  • powodują wzrost energii

Punkty na myślenie

Zadanie wykonuj poprzez położenie jednej ręki na pępku, podczas, gdy drugą ręką masuj wgłębienia między pierwszym a drugim żebrem bezpośrednio pod obojczykiem, po lewej i po prawej stronie mostka.

Efekty:

  • poprawia ukrwienie i dotlenienie mózgu,
  • likwiduje odwracanie liter i cyfr,
  • prawidłowo układa ciało podczas czytania.

Pozycja Coock`a

Polega na skrzyżowaniu nóg w kostkach. Następnie krzyżujemy ręce, dłonie łączymy razem i odwracamy. Następnie trzeba przenieść jedną rękę nad drugą, łącząc wewnętrzne strony dłoni kciukami do dołu i zamknąć je splecionymi palcami. Potem trzeba przetoczyć zamknięte ręce do dołu i w stronę ciała tak, żeby spoczęły na klatce piersiowej z łokciami w dół. Zamykamy oczy, język kładziemy na podniebieniu, oddychamy swobodnie.

Efekty:

  • polepsza uwagę i słuchanie,
  • zwiększa efektywność uczenia się i reagowania,
  • przydatna do kontroli własnego zachowania,
  • wycisza,
  • przywraca koncentrację,
  • obniża poziomu stresu np. przed sprawdzianem.

Leniwe ósemki dla oczu

Wyciągnij przed siebie lewą rękę, zaciśnij pięść a kciuk skieruj do góry, narysuj płynnym nieprzerwanym ruchem w powietrzu po kształcie położonej ósemki (symbol nieskończoności) wodząc oczami za ręką- głowa nieruchomo. Zacznij pośrodku, rysuj w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara – do góry, z tyłu i dookoła, i z powrotem do środka, a teraz zgodnie ze wskazówkami – do góry, z tyłu, dookoła i z powrotem do środka. Zakreśl ósemkę po 5 razy każdą ręką osobno lub 5 razy dwiema rękami razem.

Efekty:

  • koordynacja wzroku,
  • obwodowe widzenie,
  • polepsza mechanizm czytania (ruch oczu z lewej do prawej),
  • lepsze rozpoznawanie znaków przy pisaniu,
  • poprawia płynność pisania,
  • czytanie ze zrozumieniem,
  • zwiększa poczucie równowagi i zdolność postrzegania obydwoma oczyma.

Słoń

  • Wyciągnij lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę połóż na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi w kolanach lekko ugięte, mały rozkrok. Rysuj ręką w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Całe ciało prostuj. następnie to samo z prawą ręką. Pamiętaj, że kierunek pisania w lewo do góry.

Efekty:

  • stymulacja mowy wewnętrznej,
  • twórcze myślenie,
  • słuchanie własnego głosu,
  • rozwój pamięci długoterminowej,
  • zintegrowane widzenie, słyszenie i ruch.

Luźne skłony – sięganie po piłkę

Stań, skrzyżuj nogi w kostkach, zrób luźny skłon tułowia do przodu wyciągając ręce przed siebie (jakby oddając ciało działaniu przyciągania ziemskiego).

Efekty:

  • odczuwanie uziemienia i stabilności,
  • wzrokowa integracja,
  • czytanie ze zrozumieniem,
  • liczenie w pamięci,
  • abstrakcyjne myślenie.

Zginanie stopy

Usiądź, zegnij nogę w kolanie i połóż ją na udzie drugiej nogi, tak, by zewnętrzna kostka dotykała uda. Końcami palców chwyć podstawę i miejsce mocowania mięśnia podudzia, następnie zginaj i prostuj stopę.

Efekty:

  • rozwój wyraźnej mowy i językowych umiejętności,
  • zrozumienie w czasie czytania i słuchania,
  • zdolność twórczego pisania,
  • zdolność podążania za logiką zadania i dokończenia go.

Kobra

Usiądź, oprzyj dłonie na stole, trzymaj plecy rozluźnione, zacznij oddychać tak jakby ?od podstawy kręgosłupa”. Skup się na oddechu tak, jakby był źródłem twej siły (a nie pracą mięśni).

Efekty:

  • rozluźnienie centralnego układu nerwowego,
  • obuoczne widzenie,
  • słuchanie ze zrozumieniem, u
  • umiejętności mowy,
  • kontrola motoryki precyzyjnej.

Kapturek myśliciela

Dużymi palcami i kciukiem chwyć małżowinę uszną i masuj ją (odciągając do tyłu i ściskając). Masaż zaczynaj od góry i przesuwaj się w dół do płatka ucha.

Efekty:

  • ma związek z: uwagą słuchową, rozpoznawaniem, rozróżnianiem, percepcją, pamięcią, słuchaniem własnego głosu w czasie mówienia,
  • dobra praca pamięci krótkoterminowej,
  • doskonalenie dialogu wewnętrznego,
  • słuchanie ze zrozumieniem,
  • śpiew,
  • gra na instrumencie.

Energetyczne ziewanie

Dotknij końcami palców miejsca na zębach tuż przed miejscem gdzie łączy się dolna szczęka z górną, masuj te miejsce, lekko otwórz usta, wyobraź sobie, że ziewasz.

Efekty:

  • percepcja sensoryczna,
  • motoryczne funkcje oczu i mięśni,
  • odpowiadających za dźwięk i żucie,
  • procesy utleniania w organizmie,
  • uwaga i percepcja wzrokowa, komunikacja,
  • umiejętność wybierania potrzebnej informacji,
  • głośne czytanie,
  • twórcze pisanie,
  • wystąpienia publiczne.

 

J.Jankowska

 

Komentarze:

Skomentuj Lena Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

facebook