matura fizyka (fot.freedigitalphotos.net)matura fizyka (fot.freedigitalphotos.net)

Matura 2015 – fizyka rozszerzona – arkusze maturalne

Arkusz maturalny z fizyki składał się z 16 zadań. Na ich wykonanie uczniowie mieli 180 minut. Maksymalnie mogli uzyskać 60 punktów.

Większość zadań składało się z kilku podpunktów. Pierwsze dotyczyło plastikowej obręczy, rzuconej przez gimnastyczkę tak, jak przedstawiał załączony rysunek. Trzeba było m.in. uzupełnić schemat, wpisać odpowiednie prawo fizyczne, czy właściwie dokończyć zdanie.

Polecenie 2 było na temat doświadczenia z wózkiem, równią pochyłą i naczyniem z wodą. Zadanie 3 dotyczyło słupów energetycznych linii wysokiego napięcia. Należało np. określić, czy podane zdania są prawdziwe oraz obliczyć minimalną wartość siły naciągu liny, która jest konieczna do uniesienia leżącego słupa. Następne zadanie sprawdzało wiedzę z zakresu energii kinetycznej, potencjalnej i całkowitej.

Zadanie 5 było z zakresu astronomii. Uczniowie musieli wykonać kilka poleceń dotyczących układu dwóch gwiazd o różnych masach M i m, które krążą wokół wspólnego środka masy O po orbitach kołowych. W zadaniu 6 trzeba było właściwie odczytać informacje podane w tabelce i wykonać na ich podstawie obliczenia.

W poleceniu 7 należało wymienić trzy różne zjawiska powodujące stygnięcie otwartego naczynia z gorącą wodą. W następnym zadaniu uczniowie musieli narysować wektor (kierunek i zwrot) przyspieszenia elektronu w punkcie A, na podstawie dołączonego rysunku. W 9 poleceniu trzeba było na podstawie podanych informacji, obliczyć wartość stosunku pojemności CA i CB kondensatorów.

Zadanie 10 sprawdzało wiedzę z zakresu zjawiska termoelektrycznego. Następne, składające się z kilku poleceń, dotyczyło magnesów i ich właściwości fizycznych. W zadaniu 12 trzeba było opisać metodę wyznaczenia ogniskowej soczewki rozpraszającej, wykorzystującą podany wzór.

W poleceniu 13 należało określić, co się dzieje z odległością pomiędzy kolejnymi punktami na ekranie po całkowitym zanurzeniu siatki oraz ekranu w wodzie, i oświetleniu siatki światłem lasera. W zadaniu 14 trzeba było wykazać się wiedzą na temat polonu.

Następne polecenie dotyczyło katody fotokomórki. Natomiast w ostatnim zadaniu należało podkreślić prawidłowe odpowiedzi w zdaniach, które dotyczyły astronomii.

 

Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:

(pobierz plik PDF)

Lub zobacz go online:

A.Szczykutowicz, źródło: CKE

 

Komentarze:

Skomentuj tytuska Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

facebook