Specjalista ds. Public Relations

Zawód Specjalista ds. Public Relations

Specjalista ds. Public Relations stoi na straży dobrego imienia firmy, dba o jej wizerunek, renomę, budując przy tym bardzo dobre relacje z otoczeniem. Zobaczcie, czym jeszcze zajmuje się PR.

Zawód Specjalista Public Relations

Jak już wspomniałam wcześniej PR- owiec zajmuję się wizerunkiem różnego rodzaju firm. Jego zadaniem jest dbanie o wizerunek w mediach oraz zarządzanie sytuacją kryzysową w firmie, aby dana firma zachowała dobre imię.

Pozostałe zadania to:

  • Organizacja różnych przedsięwzięć promocyjno- komunikacyjnych firmy
  • Kontakty z mediami
  • Dbanie o dobrą komunikację wewnętrzną w firmie
  • Przygotowywanie i redagowanie firmowych wydawnictw
  • Doradztwo kierownicze
  • Koordynowanie kontaktów ze społecznością
  • Budowanie dobrych relacji i komunikacja
  • Organizacja targów, premier produktów i innych eventów
  • Działania na rzecz budowania korzystnego wizerunku wśród klientów
  • Badanie opinii publicznej

Dobrego specjalistę cechuje duże doświadczenie w branży, chęć samodoskonalenia, oczytanie, umiejętności interpersonalne, komunikatywność, swoboda w nawiązywaniu kontaktów, umiejętność odnajdywania się w każdej sytuacji, czy wysokie kompetencje językowe.

Duże znaczenie ma także umiejętność jasnego formułowania myśli i prezentacji pomysłów, wszechstronne zainteresowania i wysoka kultura osobista.

Czym właściwie jest Public Relations

Public Relations dotyczą kształtowania stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Nazwą powszechnie używaną w Polsce jest pjar lub piar.

K. Wójcik: „PR jest świadomym, celowym, planowym, systematycznym i długoplanowym oddziaływaniem organizacji, władz, zrzeszeń na publiczność, zwaną otoczeniem, skierowanym na ukształtowanie z nią specyficznej jakości stosunków i układów przy użyciu komunikowania i pielęgnowania kontaktów jako jedynej, klasycznej metody, i podporządkowanie tych wpływów rygorom etycznym.”

Wykształcenie Specjalisty ds. Public Relations

Studia z zakresu Public Relations możecie podjąć na większości kierunków dziennikarskich.

Opis kierunku możecie znaleźć na studiować.pl kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Specjaliści ds. PR twierdzą, że w tym zawodzie chętnie są zatrudniane osoby, które ukończyły inne kierunki takie jak filologie, nauki społeczne, czy ekonomia. Zatem w tej branży może pracować każdy, o ile dodatkowo będziecie absolwentami studiów podyplomowych PR.

Rynek pracy

Trzeba przyznać, że popyt na specjalistów ds. Public Relations rośnie. Rośnie także ogólna świadomość, czym jest PR, z jakimi działaniami się wiąże oraz jakie ma znaczenie dla prowadzenia firmy.

Dzisiejsze firmy zaczynają coraz bardziej dbać o swój wizerunek nie tylko w kraju, ale także za granicą. Dostrzegają potrzebę posiadania w swoim szeregu specjalistów z tej dziedziny, ponieważ działanie i dobre prosperowanie firmy na rynku jest przede wszystkim uzależnione od postrzegania jej samej jako zaufanej i godnej polecenia. A do tego potrzebny jest właśnie specjalista ds. Public Relations, który będzie reprezentować i budować dobrą opinię firmy.

PR-owcy działają dziś we wszystkich dziedzinach życia. Trudno wyobrazić sobie urząd, wyższą uczelnię, gwiazdę estrady, organizację dobroczynną czy muzeum, które nie zatrudniałyby osoby odpowiedzialnej za kontakty z mediami i kształtowanie wizerunku. – Jeśli o tobie nie mówią, to nie istniejesz.

Ile zarabia specjalista ds. Public Relations?

Jak podaje firma HR Sedlak & Sedlak, miesięczne wynagrodzenie specjalisty ds. Public Relations wynosi 4 000 zł. Zarobki 50% osób wahają się od 2 826 zł. do 5 500 zł. Premia stanowi średnio 10% pensji całkowitej.

Bardzo duże znaczenie ma miejsce zatrudnienia, wielkość firmy, doświadczenie PR- owca, oraz czy jest to przedsiębiorstwo polskie, czy zagraniczne. Przyjęte jest także, że osoby w tym zawodzie zarabiają więcej w korporacjach, niż w samych agencjach PR.

Dodatkowe informacje o zawodzie

W PR wykształciły się specjalności i dziedziny wymagające odmiennych działań i narzędzi:

  • PR korporacyjny (budowanie wizerunku firmy)
  • Brand PR lub PR produktowy (praca na rzecz wizerunku marek)
  • PR finansowy (tworzenie informacji prasowych dla inwestorów giełdowych)
  • PR polityczny (dbanie o dobry wizerunek polityków)

Opinie o zawodzie

Napisał do nas Marcin M. z Wrocławia, PR- owiec z 2 letnim stażem pracy:

„W tym zawodzie pracuję od jakiegoś czasu. Na początku studia dziennikarskie, staże, a od dwóch lat agencja PR. Niestety w obiegu pokutuje wciąż opinia, że PR-owiec sobie siedzi, raz po raz coś napisze, raz po raz coś wymyśli, powie, a przecież prawdziwy PR to szczegółowo przygotowana i konsekwentnie realizowana strategia. Trzeba mieć spore zaplecze wiedzy i otwarty umysł na nowe informacje i możliwości.”

Krzysiek S. z Warszawy, który pracuje jako specjalista ds. Public Relations od 5 lat, także chciałby Wam coś przekazać:

„Wszystkich zainteresowanych uprzedzam, że PR to ciężka praca. Bardzo stresująca, wymagająca koncentracji i opanowania. Ładnie to wygląda w opisie i rzeczywiście jest to satysfakcjonujące zajęcie. Trzeba jednak pamiętać o tym, że dobry PR-owiec musi posiadać bardzo szeroką wiedzę, interesować się różnymi zagadnieniami i być na bieżąco ze wszystkim.” Co jest najważniejsze w tym zawodzie? „Wydaje mi się, że najważniejsza jest umiejętność pisania i mówienia. Trzeba umieć formułować swoje myśli i oczekiwania, prezentować właściwą i stosowną argumentację i przedstawiać swoje myśli w sposób logiczny i przekonywujący. Trzeba przede wszystkim zdobyć tę umiejętność i najlepiej na kierunkach o profilu humanistycznym. Świetnie pasują do tego zawodu kierunki o profilu socjologicznym i komunikacji społecznej. Jeżeli chodzi o naukę stricte zawodu PR, to jest bardzo duża oferta studiów podyplomowych z tego zakresu, do tego też oczywiście bardzo ważne, by samemu się dokształcać w temacie PR, czytać fachową prasę i publikacje, śledzić portale PR, mieć rozeznanie jakie obecnie są realizowane kampanie PR, w jakich sektorach, jakie nowe narzędzia i techniki PR się pojawiają itd. Dodatkowo myślę, ze niezwykle cenne jest odbycie praktyk czy staży w agencjach PR, czy w działach promocyjnych firm.”

 

Są wśród Was chętni do wykonywania tego zawodu?

 

Źródło: uczelnie.info.pl, wynagrodzenia.pl, perspektywy.pl
J. Jankowska

 

Komentarze:

  1. Sara94 pisze: 2014/02/05 o 23:55

    to mój zawód marzeń

    (odpowiedz)
  2. Kassie pisze: 2017/06/18 o 15:47

    To jest to czego szukam ,uwielbiam prace pod wplywem stresu, nie znosze nudy i rutyny uwielbiam roznorodnosc ,To jest praca jaka chce wykonywac. Event manager, manager to jest zawod dla ktorego sie urodzilam.

    (odpowiedz)

Pozostaw odpowiedź Kassie Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

facebook