W 2005 roku matura z biologii mogła być traktowana jako przedmiot obowiązkowy wybrany przez zdającego z listy przedmiotów obowiązkowych lub jako przedmiot dodatkowy. Egzamin z biologii jako przedmiotu obowiązkowego mógł być zdawany na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. Wyboru poziomu maturzysta dokonywał w czasie egzaminu. Egzamin z biologii jako przedmiotu dodatkowego mógł być zdawany wyłącznie na poziomie rozszerzonym.
Egzamin z biologii na poziomie rozszerzonym trwał 240 minut i składał się z dwóch części:
- część pierwsza polegała na rozwiązaniu zadań z Arkusza I i trwała 120 minut;
- część druga polegała na rozwiązaniu zadań z Arkusza II i również trwała 120 minut.
Nie było progu zaliczenia egzaminu z biologii jako przedmiotu dodatkowego, jak i określonego progu zaliczenia dla zestawu zadań Arkusza II.
Arkusz II, podobnie jak Arkusz I, zawierał 27 zadań (w tym 25 otwartych oraz 2 zamknięte). Zadania punktowano następująco: 7 zadań wartych 1 punkt, 17 zadań wartych 2 punkty oraz 3 zadania za 3 punkty. Łącznie maturzysta mógł uzyskać 50 punktów.
Zadania sprawdzały wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej:
- komórka podstawowa jednostka;
- energia i życie;
- różnorodność życia na Ziemi;
- genetyka;
- ewolucja;
- ekologia i biogeografia;
- biologia stosowana;
Bardzo łatwym dla maturzystów okazało się zadanie 44.: ?Schemat przedstawia gospodarkę ATP w organizmie. Uzupełnij schemat wpisując w zaznaczone kropkami miejsca wyrazy: wysoki lub niski.?
Łatwe dla maturzystów były zadania 51.: ?Określ, czy występowanie niezapominajek o różnych barwach kwiatów w opisanych wyżej warunkach to zmienność dziedziczna czy zmienność niedziedziczna. Uzasadnij swoją odpowiedź jednym argumentem? i 52.: ?Wyjaśnij znaczenie słowa ?skuteczność? w zastosowaniu do procesu ewolucji.?
Trudne okazały się natomiast:
- zadanie 30. – ?Schemat przedstawia cykl życiowy haploidalnej komórki dzielącej się mitotycznie. Obok komórek przedstawionych przy fazach G2 i M wpisz liczbę chromosomów i liczbę cząsteczek DNA właściwą dla tych faz cyklu życiowego komórki.?
- zadanie 31. – ?Proces powstawania ATP z ADP nazywamy fosforylacją. Określ, jaki rodzaj fosforylacji przedstawia powyższy schemat fragmentu procesu glikolizy.?
- zadanie 33. – ?Komórki nabłonka gruczołowego gruczołów trawiennych (ślinianek, trzustki itp.) produkują i wydzielają enzymy trawienne. Wykaż zależność między syntezą enzymów a obfitością siateczki śródplazmatycznej szorstkiej w komórkach tych gruczołów.?
- zadanie 35. – ?Schemat przedstawia przekrój poprzeczny przez liść podwodny przetacznika bobownika. Podaj dwie zależności między środowiskiem życia tej rośliny a budową skórki jej liścia podwodnego.?
- zadanie 38. – ?Wyjaśnij, jak wykorzystać ważną cechę gronkowca, jaką jest duże zapotrzebowanie na żelazo, w pracach nad działaniem leku, który skutecznie utrudniłby gronkowcowi rozwój w organizmie człowieka i ostatecznie doprowadziłby do unieszkodliwienia tej bakterii.?
Maturzyści byli zadowoleni ze swoich wyników na egzaminie. W Internecie często pojawiały się zdania na temat różnicy poziomów w maturze sprzed niemal 10 lat a tej najnowszej, z lat 2011, 2012 lub nawet 2013. Maturzyści ?starej daty? uważali egzamin za coś istotnego, do czego należało się przygotować, a co również dawało później możliwości nie tylko na uczelniach wyższych, ale umożliwiało zdobyć w stosunkowo łatwy sposób pracę.
Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:
Lub zobacz go online:
Marta Kozownicka, źródło: CKE
Komentarze: