Poniżej przedstawiamy standardy wymagań egzaminacyjnych z języka obcego nowożytnego oraz poradnik, jak dobrze przygotować się do egzaminu maturalnego z języka hiszpańskiego?
STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
I. Zdający zna:
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony |
---|---|
1) proste struktury leksykalno-gramatyczne umożliwiające formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfo syntaktycznym i leksykalnym, w zakresie następujących tematów: a) człowiek ? dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, b) dom ? miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia, wynajmowanie mieszkania, c) szkoła ? przedmioty nauczania, oceny i wymagania, życie szkoły, kształcenie pozaszkolne, d) praca ? popularne zawody i związane z nimi czynności, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, e) życie rodzinne i towarzyskie ? okresy życia, członkowie rodziny, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, f) żywienie ? artykuły spożywcze, przygotowanie potraw, posiłki, lokale gastronomiczne, g) zakupy i usługi ? rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, reklama, korzystanie z usług, h) podróżowanie i turystyka ? środki transportu, baza noclegowa, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie, wypadki i awarie, i) kultura ? podstawowe dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, j) sport ? popularne dyscypliny sportu, podstawowy sprzęt sportowy, imprezy sportowe, k) zdrowie ? higieniczny tryb życia, podstawowe schorzenia, ich objawy i leczenie, niepełnosprawni, uzależnienia, l) nauka, technika ? odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, m) świat przyrody ? klimat, świat roślin i zwierząt, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe, n) państwo i społeczeństwo ? struktura państwa, urzędy, organizacje międzynarodowe, konflikty wewnętrzne i międzynarodowe, przestępczość, o) elementy wiedzy o krajach obszaru językowego, którego język jest zdawany, |
1) różnorodne struktury leksykalno-gramatyczne umożliwiające formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfo syntaktycznym i leksykalnym, w zakresie następujących tematów: a) człowiek ? dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, problemy etyczne, b) dom ? miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, c) szkoła ? przedmioty nauczania, oceny i wymagania, życie szkoły, kształcenie pozaszkolne, system oświaty, d) praca ? zawody i związane z nimi czynności, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, e) życie rodzinne i towarzyskie ? okresy życia, członkowie rodziny, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy, f) żywienie ? artykuły spożywcze, przygotowanie potraw, posiłki, lokale gastronomiczne, diety, g) zakupy i usługi ? rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, reklama, reklamacja, korzystanie z usług, środki płatnicze, banki, ubezpieczenia, h) podróżowanie i turystyka ? środki transportu, baza noclegowa, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie, wypadki i awarie, i) kultura ? dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, j) sport ? dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy, sporty ekstremalne, k) zdrowie ? higieniczny tryb życia, schorzenia, ich przyczyny, objawy i leczenie, niepełnosprawni, uzależnienia, system ochrony zdrowia, l) nauka, technika ? odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z urządzeń technicznych, współczesne środki przekazu i przetwarzania informacji, m) świat przyrody ? klimat, świat roślin i zwierząt, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe, przestrzeń kosmiczna, n) państwo i społeczeństwo ? struktura państwa, urzędy, organizacje międzynarodowe, problemy i konflikty wewnętrzne i międzynarodowe, przestępczość, polityka społeczna, partie i politycy, kościoły i religie, gospodarka, o) elementy wiedzy o krajach obszaru językowego, którego język jest zdawany, |
2) zasady konstruowania różnych form prostych wypowiedzi: a) ustnych ? formy nawiązywania kontaktu z rozmówca, przekazywania komunikatu i kończenia rozmowy, b) pisemnych ? ogłoszenia, notatki, ankiety, pocztówki, zaproszenia, listu prywatnego, prostego listu formalnego, 3) podstawowe realia socjokulturowe danego obszaru językowego i Polski, z uwzględnieniem tematyki integracji europejskiej i kontekstu międzykulturowego. |
2) zasady konstruowania różnych form wypowiedzi: a) ustnych ? formy nawiązywania kontaktu z rozmówca, przekazywania komunikatu i kończenia rozmowy, zasady prezentacji, b) pisemnych ? ogłoszenia, notatki, ankiety, pocztówki, zaproszenia, listu prywatnego, prostego listu formalnego, opisu, rozprawki, recenzji, opowiadania, 3) realia socjokulturowe danego obszaru językowego i Polski, z uwzględnieniem tematyki integracji europejskiej i kontekstu międzykulturowego, 4) normy socjokulturowe pomagające w funkcjonowaniu na rynku pracy. |
II. Zdający wykazuje się umiejętnością odbioru tekstu w zakresie:
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony |
---|---|
1) rozumienia ze słuchu tekstu prostego pod względem treści i o niewielkim stopniu zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli: a) określania głównej myśli tekstu, b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu, c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje, d) wyselekcjonowania informacji, e) określania intencji autora lub nadawcy tekstu, f) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu, g) określania kontekstu sytuacyjnego (miejsca, czasu, warunków, uczestników), |
1) rozumienia ze słuchu tekstu bogatego pod względem treści i o wysokim stopniu zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli: a) określania głównej myśli tekstu, b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu, c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje, d) wyselekcjonowania informacji, e) określania intencji autora lub nadawcy tekstu, f) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu, g) określania kontekstu sytuacyjnego (miejsca, czasu, warunków, uczestników), |
2) rozumienia tekstu czytanego, prostego pod względem treści i stopnia zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli: a) określania głównej myśli tekstu, b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu, c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje, d) wyselekcjonowania informacji, e) określania intencji autora tekstu, f) rozpoznawania związków miedzy poszczególnymi częściami tekstu, g) określania kontekstu komunikacyjnego (nadawca ? odbiorca, forma wypowiedzi), h) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu. |
2) rozumienia tekstu czytanego, bogatego pod względem treści i o wysokim stopniu zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli: a) określania głównej myśli tekstu, b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu, c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje, d) wyselekcjonowania informacji, e) określania intencji autora tekstu, f) rozpoznawania związków miedzy poszczególnymi częściami tekstu, g) określania kontekstu komunikacyjnego (nadawca ? odbiorca, forma wypowiedzi), h) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu, i) oddzielania faktów od opinii, j) rozpoznawania różnorodnych struktur leksykalno-gramatycznych w podanym kontekście. |
III. Zdający wykazuje się umiejętnością tworzenia tekstu w postaci:
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony |
---|---|
1) krótkiej wypowiedzi ustnej, uwzgledniającej: a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności, b) relacjonowanie wydarzeń, c) przedstawianie i uzasadnianie własnych opinii, d) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji, |
1) dłuższej, wieloaspektowej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej: a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności, b) relacjonowanie wydarzeń, c) przedstawianie i uzasadnianie własnych opinii, projektów, działań, d) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji, e) przedstawianie faktów oraz opinii innych osób |
2) krótkiej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej: a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności, b) relacjonowanie wydarzeń, c) wyrażanie stanów emocjonalnych, d) przedstawianie i uzasadnianie własnych opinii, e) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji, f) wypowiadanie się w określonej formie z zachowaniem podanego limitu słów. |
2) dłuższej, wieloaspektowej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej: a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności, b) relacjonowanie wydarzeń, c) wyrażanie różnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych, d) przedstawianie i uzasadnianie opinii własnych i innych osób, e) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji, f) wypowiadanie się w określonej formie z zachowaniem podanego limitu słów. |
IV. Zdający wykazuje się umiejętnością reagowania językowego w zakresie:
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony |
---|---|
1) mówienia, w tym: a) uczestniczenia w prostej rozmowie ? inicjowania jej, podtrzymywania oraz kończenia, b) uzyskiwania, udzielania lub odmowy informacji, wyjaśnień, pozwoleń, c) prowadzenia prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego, d) poprawnego stosowania środków językowych służących do wyrażania różnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, |
1) mówienia, w tym: a) uczestniczenia w dyskusji ? udzielania informacji, wyjaśnień, argumentowania, wyrażania i obrony własnych opinii i poglądów, b) interpretowania i komentowania przedstawionych faktów oraz opinii innych osób, c) dokonywania podsumowania dyskusji, rozmów i wypowiedzi, d) poprawnego stosowania środków językowych służących do wyrażania różnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, |
2) pisania prostej wypowiedzi, w tym: a) wyrażania stanów emocjonalnych, będących reakcją na informacje zawarte w przedstawionych tekstach, b) uzyskiwania, udzielania, przekazywania lub odmowy informacji, wyjaśnień, pozwoleń, c) poprawnego stosowania środków językowych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej. |
2) pisania wypowiedzi bogatej pod względem treści i o zróżnicowanych strukturach leksykalno-gramatycznych, w tym: a) wyrażania stanów emocjonalnych, będących reakcją na informacje zawarte w przedstawionych tekstach, b) uzyskiwania, udzielania, przekazywania lub odmowy informacji, wyjaśnień, pozwoleń) poprawnego stosowania środków językowych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej. |
V. Zdający wykazuje się umiejętnością przetwarzania tekstu w zakresie:
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony |
---|---|
1) mówienia, w tym relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim oraz treści materiałów ikonograficznych, |
1) mówienia, w tym: a) relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim oraz treści materiałów ikonograficznych, b) stosowania zmiany rejestru, stylu lub formy tekstu, |
2) pisania, w tym relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim. |
2) pisania, w tym: a) relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim, b) stosowania zmian struktur leksykalno-gramatycznych, rejestru, stylu lub formy tekstu. |
Jak przygotować się do matury z języka hiszpańskiego?
Nauka języka hiszpańskiego wygląda tak samo, jak nauka innych języków obcych. Podajemy kilka porad, które pozwolą Wam dobrze poradzić sobie z egzaminem maturalnym
- Nauka słówek
Nauka języka obcego, w dużej mierze polega na poznawaniu nowych słówek. Przygotowując się do egzaminu z języka hiszpańskiego, warto codziennie uczyć się nowych wyrazów. Do wykonania tego zadania przydatne mogą okazać się fiszki.
Warto również sięgnąć po słownik i wyszukać słówek, które używane są w życiu codziennym, a których znaczenie może być potrzebne na egzaminie.
Dodatkowo radzimy czytać wiele tekstów w języku hiszpańskim oraz zapisywanie nieznanych Wam słówek w oddzielnie przygotowanym słowniczku. Dzięki temu będziecie uczyć się słów nie tylko ze słownika, ale także przez pisanie i czytanie. Pozwoli to lepiej i szybciej przyswoić nowe słownictwo.
Tuż przed egzaminem warto skupić się już tylko na powtarzaniu najczęściej używanych słówek.
- Nauka gramatyki
Jak język obcy, to nie tylko słówka obce, ale także gramatyka. Znając słowa, trzeba następnie umiejętnie i poprawnie połączyć je w spójne i prawidłowo zbudowane zdania. Gramatyki najlepiej uczyć się na podstawie podręczników do języka hiszpańskiego, które tłumaczą jak prawidłowo budować zdania.
Aby utrwalić definicje z którymi się spotkacie, najlepiej zacząć ćwiczenia na przykładach. Pozwoli to łatwiej i szybciej zrozumieć mechanizm tworzenia czasów i używania odpowiednich konstrukcji. Same definicje na pewno nie wystarczą, a co więcej mogą Was zgubić na egzaminie. Wynika to z faktu, że suchych faktów jest naprawdę dużo, a bez ćwiczeń wszystko zacznie Wam się mieszać, lub być po prostu niezrozumiałe.
- Czytanie ze zrozumieniem
Na egzaminie maturalnym z języka hiszpańskiego spotkacie się z zadaniami, które będą sprawdzać umiejętność czytania ze zrozumieniem. Aby dobrze przygotować się do tej części, najlepiej sięgać po jak najwięcej materiałów pisanych, które pozwolą Wam lepiej rozumieć coraz to trudniejsze teksty. Czytajcie gazety, poradniki, strony internetowe, książki i artykuły w języku hiszpańskim. Im więcej, tym lepiej.
- Słuchanie
Kolejne zadania na egzaminie, to słuchanie. Jeżeli chcecie, aby ta część poszła Wam jak najlepiej, musicie osłuchać się z językiem i akcentem hiszpańskim. Pomogą Wam w tym, różnego rodzaju nagrania na płytach (często dołączone do podręczników szkolnych), audycje radiowe, piosenki oraz programy telewizyjne.
- Wypracowania
Ostatnim etapem egzaminu maturalnego z języka hiszpańskiego jest wypracowanie. Czeka na Was krótka i długa wypowiedź pisemna. W tym przypadku najlepiej uczyć się, pisząc jak najwięcej tekstów. Pamiętajcie także, że każda wypowiedź posiada odpowiednie zwroty, które znacznie mogą ułatwić Wam napisanie poprawnego tekstu. Takich zwrotów jest kilka i warto je znać. Ułatwią Wam rozpoczęcie wypracowania i jego zakończenie.
Poza tym, im więcej tekstów będziecie pisać, tym bardziej wzbogaci się Wasza wiedza z zakresu gramatyki oraz słownictwa.
Nauka języka obcego, to spójna całość. Czytając tekst, słuchając radia, czy pisząc list, uczycie się słówek, gramatyki, pisania, czytania i słuchania w języku obcym. Jeżeli uda się Wam doskonale poznać gramatykę języka obcego, nauka stanie się łatwiejsza, bardziej zrozumiała, a poznawanie nowych słówek będzie już tylko czystą przyjemnością i satysfakcją.
Źródło: cke.edu.pl
J. Jankowska
Komentarze: