Jesteś w stanie cierpliwie wysłuchiwać po raz kolejny wojennych opowieści dziadka Józia, zauważasz w nich coraz to nowe szczegóły, a przy tym nie przeszkadza Ci to w wykonywaniu innych czynności? Technologie komunikacji mobilnej nie są dla Ciebie czarną magią, wiesz, co to APN, MCC i UKE? A może masz przyjazny, wzbudzający zaufanie głos i szybko się uczysz? Jeśli tak, być może udałoby Ci się zrobić karierę w infolinii jednego z wielu polskich operatorów komórkowych.
Zawód Konsultant Call Center
Pracownik Infolinii zajmuje się przede wszystkim kontaktem z klientem, tworzeniem pozytywnej relacji z nim, wyjaśnianiem jego wątpliwości i przekazywaniem informacji, które mogą być mu niezbędne w korzystaniu z usług. Pracownik obsługi musi w pierwszej kolejności robić dobre wrażenie i dopiero wtedy udzielać konkretnej pomocy.
Zadania pracownika infolinii zmieniają się w zależności od tego, czego oczekuje od swoich pracowników pracodawca. Podstawowymi obowiązkami ?Pana/Pani z infolinii? są:
- odbieranie połączeń przychodzących od klientów
- realizowanie w miarę potrzeb połączeń wychodzących
- odpowiadanie na maile i korespondencję standardową
- raportowanie informacji pozyskanych od klientów
- rozwiązywanie spraw problemowych, często przy wsparciu techników odpowiedniego działu
- znajomość kwestii technicznych związanych z telefonią
- znajomość procesów MNP, czyli ? mówiąc po ludzku ? związanych z przenoszeniem numerów
W tym zawodzie bardzo istotna jest elokwencja ? to ona odróżnia agenta dobrego od świetnego i rozmowę zwyczajną od rozmowy wysokiej jakości. Nie przeszkadza również znajomość języka ojczystego i przynajmniej jednego obcego, ortografii i gramatyki.
Wykształcenie
Aby zostać pracownikiem call center nie trzeba kończyć żadnej konkretnej szkoły. Wśród agentów zdarzają się ludzie po filologii angielskiej, resocjalizacji, psychologii czy socjologii. Bardzo często praca w infolinii jest sposobem na zarobienie i zdobycie doświadczenia w określonej branży jeszcze w czasie studiów. Decydującym czynnikiem nie jest tutaj wykształcenie, ale osobowość i inteligencja.
Rynek pracy
W zawodzie nie jest trudno o pracę ? oferty infolinii sieci komórkowych pojawiają się na najpopularniejszych stronach pomagających znaleźć pracę praktycznie codziennie. Jednym tego powodem jest to, że nie każdy jest do takiej pracy stworzony. Będąc ?twarzą? firmy i pierwszą osobą, z którą klient kontaktuje się w swojej problemowej sprawie, łatwo zostać również jego kozłem ofiarnym, a ilość stresu, który takie rozmowy niosą ze sobą nie każdy jest w stanie wytrzymać na co dzień. Drugim ? to, że w zawodzie stosunkowo łatwo jest awansować ? nikt nie chce przecież całe życie odbierać telefonów – a jeśli ktoś idzie w górę, ktoś musi zająć jego miejsce na dole.
Ile zarabia konsultant Call Center?
Według firmy Sedlak&Sedlak miesięczne wynagrodzenie konsultanta call center wynosi 2 560 zł. Zarobki 50% konsultantów call center wahają się od 1 785 zł do 3 000 zł. Premia stanowi średnio 15% pensji całkowitej konsultanta call center, natomiast 85% to płaca podstawowa. Część konsultantów call center otrzymuje również benefity.
Opinie o zawodzie
O zawodzie rozmawiałam z Sebastianem, pracownikiem infolinii jednego z polskich operatorów komórkowych. Tak podsumowuje on swoje doświadczenia:
?Na początku jest ciężko ? mnóstwo rzeczy do zrobienia jednocześnie, masa nowych informacji do przyswojenia, agresywni klienci i niezadowolenie z kontroli jakości rozmów. Na rozmowie kwalifikacyjnej ostrzegano mnie, że system zmianowy całkiem rozbije moje życie i rzeczywiście tak było. Ale z czasem ta praca przynosi coraz więcej satysfakcji i jeśli człowiek się do tego nadaje ? można się w niej spełniać?.
Źródło: wynagrodzenia.pl, zawodowe.com, uczelnie.info.pl
Marta Kozownicka