Poziom rozszerzony matury z fizyki i astronomii zawierał 6 zadań. Można było uzyskać maksymalnie 60 punktów. Maturzysta musiał uzyskać 30% punktów, aby zaliczyć egzamin. Czas przewidziany na pracę to 150 minut.
Arkusze dla poziomu rozszerzonego z fizyki i astronomii okazały się trudne dla zdających.
Na poziomie rozszerzonym trudne okazały się zadania 1.2, 2.5, 3.1, 3.3, 4.5, 6.1, 6.2, 6.3 i 6.5- łącznie można było z nich uzyskać 14 punktów.
- W zadaniu 1.2 należało obliczyć czas rozpędzania lub hamowania ciała w ruchu obrotowym, korzystając z odpowiedniej postaci II zasady dynamiki.
- W zadanie 2.5 zdający musiał zaznaczyć kierunek pola magnetycznego oraz obliczyć siłę działającą na przewodnik z prądem.
- Zadanie 3.1 dotyczyło jakościowego opisu zależności natężenia prądu płynącego przez kondensator od częstotliwości. Maturzysta musiał odpowiednio uzasadnić swoją odpowiedź.
- Zadanie 3.3 wymagało oceny wpływu niepewności pojemności kondensatora na niepewność natężenia prądu w obwodzie. Było to zadanie niespodziewane, gdyż wystąpiło po raz pierwszy na egzaminie maturalnym.
- Zadanie 4.5 dotyczyło jakościowego opisu zależności obrazu interferencyjnego od wzajemnej odległości źródeł fali. Należało wybrać poprawne zakończenie zdań podkreślając właściwe wyrażenia, znajdujące się pod zadaniem.
- W zadaniu 6.1 uczeń musiał wyjaśnić co to jest ?jonizacja?. Zagadnienie to występuje w nauczaniu fizyki już od gimnazjum, dlatego zaskakujące jest, że uczniowie nie poradzili sobie z tym zadaniem.
- W zadaniu 6.2 należało zilustrować siły działające w polu elektrycznym na cząstki o ładunku dodatnim i ujemnym.
- Zadanie 6.3, było powiązane z poprzednim wymagało porównania przyspieszenia elektronu z przyspieszeniem jonu.
- W zadaniu 6.5 zdający musiał sprawdzić, czy dana w tabeli zależność jest odwrotnie proporcjonalna.
Najłatwiejszymi zadaniami na poziomie rozszerzonym były 5.1 i 5.2.
- W zadaniu 5.1 należało obliczyć temperaturę powietrza, wykorzystując dołączony do zadania rysunek.
- Zadanie 5.2 polegało na obliczeniu ciśnienia. Było powiązane z zadaniem 5.1, gdyż trzeba było wykorzystać ten sam rysunek.
Maturzyści wypowiadali się różnie o maturze z fizyki. Jedni uważali, że egzamin był prosty, drudzy odwrotnie. Bardzo lubię fizykę, więc dla mnie to było proste..– powiedział Maciej. Czarna magia, mam nadzieję jednak, że zdam egzamin– dodał Jan.
Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:
Lub zobacz go online:
Inez Brodowska, źródło: CKE