
ZACZYNAMY OD ĆWICZENIA
Na początku wykonaj małe ćwiczenie. Spróbuj określić funkcje językowe podanych poniżej zdań. Zadanie wykonaj teraz – dowiesz się, ile już wiesz. Wykonaj je również drugi raz, do razu po zapoznaniu się z lekcją. W ten sposób sprawdzisz wcześniejsze odpowiedzi i zweryfikujesz je na podstawie zdobytej wiedzy.- Ogłaszam was mężem i żoną.
- Ania idzie do szkoły.
- Ach, to jest cudowne!
- ?Animizacja ? nadawanie przedmiotom nieożywionym lub pojęciom abstrakcyjnym cech istot żywych.?
- Cześć, co u Ciebie słychać?
- Powinieneś więcej się uczyć!
Funkcja poznawcza
Zwana jest także funkcją infomatywną, bowiem najważniejsza jest tutaj informacja, jaką się przekazuje. Funkcja ta polega właśnie na informowaniu, przekazywaniu wiadomości i komunikowaniu faktów, które dotyczą tego, co nas otacza.- cechy: używanie zdań oznajmujących i wyrażeń specjalistycznych, brak emocjonalnego słownictwa, rzeczowość, konkretność i jednoznaczność, zrozumiałość, charakterystyczny jest obiektywizm, obecność nazw własnych, przytaczanie faktów, tekst taki jest dla odbiorców źródłem wiedzy.
- przykłady: programy informacyjne, ogłoszenia, encyklopedie, podręczniki, słowniki, notatki z lekcji, informacje prasowe w mediach, wykłady.

Funkcja impresywna
Jej głównym celem jest wpłynięcie na odbiorcę, jego uczucia i poglądy. Wyraża się przede wszystkim w nakłanianiu do pewnych zachowań, czy do przyjęcia jakichś postaw. Wskazuje jak trzeba postępować.- cechy: stosowanie wyrażeń mających wywołać określone reakcje, obecność pytań retorycznych i zdań rozkazujących, bezpośrednie zwroty do odbiorcy komunikatu, tekst będzie pełen rad, pouczeń, próśb i wskazań jak należy postępować, może być wzmocniony odpowiednią argumentacją.
- przykłady: poradniki, odezwy, apele, reklamy, instrukcje obsługi, przepisy kulinarne, regulaminy, akty prawne, przemówienia polityków.
Funkcja ekspresywna
Polega na wyrażaniu emocji, uczuć, poglądów za pomocą słów, służy informowaniu innych o naszym nastroju.- cechy: obecność wyrażeń emocjonalnie nacechowanych, skupienie uwagi na nadawcy komunikatu, intonacja zależna od nastroju, zdania wykrzyknikowe, zwykle krótkie, niedokończone, zakończone wielokropkiem, często spotykana w mowie potocznej.
- przykłady: pamiętniki, dzienniki, reportaże telewizyjne relacjonowane ?na żywo?, osobiste listy.
Funkcja poetycka
Określana również, jako estetyczna, bowiem skupia się na walorach estetycznych tekstu oraz pragnie ukazać i uwypuklić jego piękno. Celem jest tutaj zwrócenie uwagi na budowę tekstu, jego oryginalną formę, środki językowe, jakich użył autor.- cechy: mnogość środków językowych, wyszukany styl, stosowanie innowacji, neologizmów, możliwe przekraczanie typowych norm językowych.
- przykłady: utwory poetyckie, proza, żargony środowiskowe, przemówienia.
Funkcja fatyczna
Jest to funkcja stosowana w momencie nawiązywania i podtrzymywania kontaktu lub wskazująca na jego zakończenie.- cechy: bezpośrednie zwroty do odbiorcy, pobudzanie jego uwagi, mnogość zdań wykrzyknikowych, pytających lub równoważników zdań.
- przykłady: Wyrażenia: Cześć!, Witaj!, Naprawdę?, Co o tym sądzisz?, Jak leci? Do widzenia.
Funkcja metajęzykowa
Dotyczy przekazywania informacji dotyczących języka (kwestii gramatycznych czy stylistycznych).- cechy: wyjaśnia pewne zagadnienia dotyczące języka, zawarte w słownikach, czy podręcznikach do gramatyki.
- przykłady: ?Zdanie proste ma jedno orzeczenie?, ?Epitet to wyraz określający rzeczownik?.
Funkcja stanowiąca
Spotykana, kiedy dane słowa zmieniają jakieś fakty w rzeczywistości, która nas otacza. Np. Zwalniam Panią z pracy.Funkcja magiczna
Dotyczy wszelkich sytuacji, kiedy nadawca za pomocą swoich słów chce zmienić pewne fakty. Widoczna jest przede wszystkim w: życzeniach, modlitwach, przekleństwach i zaklęciach.CO NA DESER?
Idealnym dopełnieniem dzisiejszej lekcji, może być dla Ciebie poniższy filmik, do którego obejrzenia serdecznie zapraszam:
PODSUMOWANIE
Przytoczone cechy charakterystyczne poszczególnych funkcji językowych powinny stać się dla Ciebie dużą pomocą podczas przygotowania do matury z języka polskiego. Jednak liczy się nie tylko teoretyczna wiedza! Podczas każdorazowej pracy z tekstem ćwicz samego siebie i odszukuj wymienione wcześniej funkcje tekstów językowych w treściach, które Cię otaczają, np. w telewizji, reklamach, gazecie czy Internecie. Trening uczyni z Ciebie mistrza! Liczę, że dzięki tym radom, bez żadnego problemu zmierzysz się z zadaniami tego typu na maturze.Powodzenia! 🙂ROZWIĄZANIE ĆWICZENIA
- funkcja stanowiąca
- funkcja poznawcza
- funkcja ekspresywna
- funkcja metajęzykowa
- funkcja fatyczna
- funkcja impresywna

Komentarze
Dodaj komentarz