Matura 2015 (Fot.freedigitalphotos.net)

Matura 2012 – matematyka rozszerzona – odpowiedzi do arkuszy

Matura na poziomie rozszerzonym okazała się jedną z trudniejszych. Uczniowie narzekali na stopień zaawansowania zadań. Dla wielu z nich okazały się one nie do przebrnięcia.

Mało kto był pewny swoich wyników. Zadania sprawdzały umiejętności: analizowania problemowych sytuacji,  podawania do nich opisu matematycznego, strategii rozwiązania, a także argumentowania i prowadzenia wszelkiego rozumowania matematycznego.

Według zdających najbardziej problematyczne okazało się zadanie z równaniem kwadratowym z parametrem. Mimo dwóch dróg dojścia do odpowiedzi, ciężko było znaleźć rozwiązanie. – Głowiłam się nad tym zadaniem, ale ostatecznie odpuściłam. Ciężko było mi znaleźć punkt zaczepienia do dalszych rozważań – żali się Anna.

Statystyki pokazują, że najsłabiej wypadło jednak ostatnie zadanie z kombinatoryki. Tylko 12 proc. uczniów udało się poprawnie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzeń. Egzaminatorzy określili wskaźnik łatwości na zaledwie 0,18.  Równie trudnym poleceniem okazało się to z numerem 8.  Przy wskaźniku łatwości 0,29 aż 47 proc. maturzystów w ogóle nie podjęło próby rozwiązania.

Sukcesem okazało się pytanie o bryły. Większość uczniów bez problemu odnalazła związki miarowe w ostrosłupie. – Uważam, że było to banalne zadanie. Na większości lekcji w liceum robiło się tego typu wyliczenia. Cieszę się, że udało mi się je rozwiązać, bo podniosło mi to końcowy wynik – powiedziała nam Aleksandra J. z Krakowa. Według sprawozdania CKE zadania z prostymi algorytmami i twierdzeniami zostały rozwiązane poprawnie. Problemem okazały się polecenia, w których gotowe algorytmy nie zostały podane. Tam uczniowie od zera musieli zmierzyć się z wyzwaniem.

Katarzyna Kujawa, źródło: cke.edu.pl

Zobacz odpowiedzi online:

 

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

facebook