Egzamin z biologii na poziomie podstawowym wybrało 27 048 osób. Składał się z 29 zadań, za które można było uzyskać maksymalnie 50 punktów. Przeważały zadania za 1 lub 2 punkty. Na rozwiązanie arkusza przeznaczono 120 minut.
Pojawiały się zadania opierające się na umiejętności korzystania ze schematów, opisów, tekstów źródłowych, tabeli, rysunków.
Zadania dotyczyły miedzy innymi:
- wiedzy na temat konsekwencji niedoboru wapnia w organizmie
- znajomości umiejscowienia tkanek w organizmie człowieka
- umiejętności określenia grupy krwi na podstawie opisanego badania
- określenia funkcji, które limfa pełni w organizmie na podstawie tekstu
- wyjaśnienia, dlaczego bierne palenie powoduje u ludzi pogorszenie wykonywania czynności umysłowych na podstawie podanej informacji
- określenia, który z mięśni jest odpowiedzialny za ruch kończyny przedstawiony na rysunku
- wyjaśnienia, dlaczego podczas wysiłku fizycznego zwiększa się wydzielanie glukagonu do krwi
- narysowania wykresu przedstawiającego poziom stężenia insuliny i glukagonu we krwi w czasie ćwiczeń
- opisania, w jaki sposób zmienia się kształt soczewki podczas przenoszenia wzroku z przedmiotów bliskich na dalekie
- uporządkowania we właściwej kolejności etapów powstawania wrażeń słuchowych
- znajomości cech budowy jelita
- wiedzy na temat właściwości witamin
W zadaniu 29 należało na podstawie zawartej informacji, uzasadnić i uargumentować, że pozyskiwanie i spalanie biogazu z wysypisk śmieci jest korzystne dla środowiska przyrodniczego.
Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:
Lub zobacz go online:
M.Niewiarowska, źródło: CKE