Egzamin maturalny z historii muzyki na poziomie rozszerzonym odbył się 8 maja. Arkusz zawierał 20 zadań, zaś do zadań nr 16., 17., 18. i 19. dołączone były nagrania dźwiękowe na płycie. Maturzyści mieli 180 minut na rozwiązanie wszystkich zadań. W sumie można było uzyskać 50 punktów.
Do 16. zadania maturzyści musieli wykazać się znajomością:
- twórczości Sergiusza Prokofiewa,
- twórczości kompozytorów XX w,
- twórczości W. A. Mozarta,
- twórczości i biografii Jana Sebastiana Bacha,
- biografii Chopina,
- genezy dramatu antycznego,
- twórczości koncertowej kompozytorów od baroku do neoromantyzmu,
- twórczości Wacława z Szamotuł,
- budowy symfonii klasycznej,
- twórczości Beethovena,
- stosowaniem terminów określających rodzaje notacji średniowiecza,
- twórczości A. Skriabina,
- twórczości R. Straussa,
- twórczości R. Straussa; rozpoznawanie gatunków muzycznych,
- twórczości kompozytorów-wirtuozów polskich XX w,
- terminów określających elementy muzyki.
W czterech kolejnych zadaniach trzeba było wysłuchać nagrań dźwiękowych, a następnie odpowiedzieć na pytania.
Część druga polegała na napisaniu wypracowania. W zadaniu 20., tematy prezentowały się następująco:
- Przedstaw przemiany gatunku suity na wybranych przykładach z literatury muzycznej od baroku do XX w. W wypowiedzi uwzględnij zagadnienia dotyczące formy, obsady wykonawczej oraz techniki kompozytorskiej. W pracy wykorzystaj wyniki analizy przykładów muzycznych z drugiej części arkusza.
- 2Muzykę tworzy naród, a my artyści, tylko ją opracowujemy (Michaił Glinka). Przedstaw, w jak sposób idea muzyki narodowej realizowana była przez rosyjskich kompozytorów w XIX w. W pracy odnieś się do powyższej wypowiedzi Glinki.
Link do arkusza on-line:
Źródło: cke.edu.pl
J. Jankowska