Grupa naukowców z Instytutu Technologii Edukacyjnych brytyjskiego Uniwersytetu Otwartego stworzyła zestawienie dziesięciu metod nauczania, które będą królowały w szkolnictwie.
Według raportu wynika, że coraz większe znaczenie w edukacji będą miały sieci społecznościowe, tzw. ?efekt sieci?.
Obecnie zamiast czytania książek, słuchania radio i oglądania telewizji coraz częściej spędzamy nasz czas na konwersacji w sieci. Trudno jednak przewidzieć, jak to wpłynie na uczenie się.
- Masowe otwarte uczenie się w społecznościach ? tysiące osób dzieli się wiedzą i doświadczeniem w sieci, biorąc udział w dyskusjach i tworzeniu projektów.
- Projektowanie uczenia się wsparte analityką: zbierane dane na temat potrzeb osób uczących się oraz ich aktywności online są przetwarzane, a następnie używane do projektowania nowych kursów i zajęć.
- Odwrócona klasa: zamiast tradycyjnych zajęć wykładowych, prezentacja materiałów video i aktywny udział prowadzących. Poświęcenie większej uwagi na dyskusje i wspieranie krytycznego myślenia.
- Przynieś swoje urządzenie ? wykorzystanie potencjału urządzeń elektronicznych w nauce.
- Uczenie się uczenia: istotny jest nie sam wynik, ale proces. Stawianie pytań i tez oraz poszukiwanie skutecznych metod uczenia się.
- Dynamiczne ocenianie: indywidualne podejście do każdego ucznia przez prowadzącego, który określa dla każdego braki, a następnie skutecznie je uzupełnia.
- Uczenie się podczas wydarzeń i spotkań: udział w różnych projektach i spotkaniach poza uczelnią, gdzie można poszerzać zdobywanie praktycznej wiedzy.
- Uczenie się poprzez opowiadanie historii: tworzenie narracji, w której umiejscawiane są różne wydarzenia i dane.
- Koncepcje progowe: konstruowanie procesu uczenia się wokół zagadnień kluczowych dla danej dziedziny.
- Majsterkowanie: uczenie się przez działanie i kombinowanie, co może być fundamentem dla dalszych innowacji i nieszablonowych rozwiązań.
J. Jankowska
Komentarze: