Centralna Komisja Egzaminacyjna postanowiła wprowadzić pewne zmiany na egzaminie maturalnym od 2015 roku.
Zobacz, co dokładnie się zmieniło dla kolejnych roczników!
- Maturzyści, poza obowiązkowymi egzaminami ustnymi (język polski i język obcy nowożytny) i pisemnymi ( język polski, język obcy nowożytny i matematyka) na poziomie podstawowym, będą musieli zdać jeszcze jeden, wybrany przez siebie, przedmiot na poziomie rozszerzonym. Przedmiot ten jednak nie ma progu zaliczeniowego.
- Na egzaminie ustnym z języka polskiego nie będzie już prezentacji na wybrany temat. Maturzyści będą losować polecenie i tekst kulturowy ? takim tekstem może być fragment lektury, dramatu, wiersz, obraz, plakat reklama itd. Zdający będzie musiał przygotować wypowiedź, a następnie rozmawiać z komisją egzaminacyjną.
- Wypracowania z języka polskiego (w części pisemnej) nie będą już oceniane według klucza. Dla osoby oceniającej ważne będzie całe wypracowanie, a przede wszystkim sposób myślenia maturzysty oraz konstrukcja wypowiedzi.
- Wyniki z egzaminów pisemnych będą podane na świadectwie maturalnym w procentach, ale również i w skali centylowej ? dzięki której posiadacz świadectwa dowie się, ilu zdającym udało się zdobyć tyle samo bądź mniej punktów.
- Będzie również możliwość zdawania języka angielskiego jako przedmiotu dodatkowego na poziomie dwujęzycznym, co można zawdzięczać zmianom w podstawie programowej nauczania.
- Zmiany nastąpią także na egzaminie maturalnym z matematyki. Osoby, które zdecydują się zdawać ten przedmiot jako egzamin dodatkowy na poziomie rozszerzonym spotkają się z szerszym zakresem zagadnień. Maturzyści mogą spodziewać się m.in. zadania z całek.
Przez owe zmiany nowi maturzyści mają nieco więcej materiału do opanowania od swoich poprzedników. Ale celem tych nowości jest również ułatwienie zdającym studiowania w najbliższej przyszłości. Zdecydowanym plusem jest odejście od sztywnych reguł oceniania, jednak teraz maturzyści ? zamiast uczyć się wszystkiego na pamięć ? muszą poświęcić czas, przede wszystkim, na zrozumienie materiału.
K. Macha, źródło: CKE
Komentarze: