Budowanie lojalności konsumenckiej ma kluczowe znaczenie dla realizacji strategicznych celów firmowych. Pogłębianie relacji biznesowych z najważniejszymi klientami to zadanie dla Key Account Managera. Jaka jest jego rola w firmie i na jakie wynagrodzenie może liczyć? Podpowiadamy!
Kim jest i czym się zajmuje Key Account Manager?
Key Account Manager odgrywa kluczową rolę w organizacji. Głównym zadaniem tego specjalisty jest budowanie długotrwałych relacji z klientami oraz pozyskiwanie nowych kontaktów. Do codziennych zadań osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy m.in. analiza zapytań ofertowych, tworzenie strategii sprzedażowych oraz negocjowanie umów handlowych. Specjalista ds. kluczowych klientów jest odpowiedzialny za budowanie pozytywnego wizerunku marki. Reprezentuje firmę podczas spotkań z klientami, targów czy konferencji branżowych.
Jakie wymagania trzeba spełnić, żeby zostać Key Account Managerem?
Osoba, która planuje rozpocząć karierę w zawodzie Key Account Managera, musi posiadać szereg kompetencji miękkich, które pozwolą jej m.in. na prowadzenie skutecznych negocjacji handlowych oraz podtrzymywanie relacji. Dlatego do najbardziej pożądanych cech tego specjalisty należą: asertywność i empatia. KAM musi wykazać się umiejętnością szybkiej identyfikacji potrzeb klienta.
Key Account Manager to osoba, która pracuje z dużymi klientami, którzy mają wysokie wymagania dotyczące zarówno samego produktu, jak i obsługi. W związku z tym specjalista odpowiedzialny za kontakt z klientami strategicznymi musi znać podstawowe zasady biznesowego savoir-vivre’u.
Skuteczny KAM musi także bardzo dobrze orientować się w branży klienta, którego obsługuje. Tylko w taki sposób może zbudować zaufanie i pokazać się jako wiarygodny partner w biznesie.
Ile zarabia Key Account Manager?
Wynagrodzenie specjalisty ds. kluczowych klientów jest uzależnione od kilku czynników. Po pierwsze: stażu pracy. Osoby, które mogą pochwalić się doświadczeniem w obsłudze kluczowych klientów, mogą liczyć na odpowiednio wyższe wynagrodzenie.
Junior KAM, czyli osoba, która ma już doświadczenie w sprzedaży, ale dopiero zaczyna pracę na stanowisku specjalisty ds. obsługi największych klientów, może otrzymać pensję w wysokości od 9 000 do 11 000 zł brutto. Key Account Manager, czyli pracownik z co najmniej kilkuletnim, udokumentowanym doświadczeniem w pracy z kluczowymi klientami, może zarobić od 13 000 do 17 000 zł brutto. W wielu firmach KAM może awansować na Senior Key Account Managera. Zarobki osoby zatrudnionej na tym stanowisku wahają się od 16 000 do ponad 20 000 zł brutto. Do obowiązków starszego specjalisty należy nie tylko obsługa kluczowych klientów, ale także wsparcie zespołów juniorskich.
Wysokość wynagrodzenia jest uzależniona także od wielkości firmy i branży. Przedsiębiorstwa, które obsługują zamożnych klientów, działających na rynku dóbr luksusowych, są w stanie zaoferować specjaliście ds. kluczowych klientów odpowiednio wyższe wynagrodzenie.
W negocjacji warunków finansowych uwzględnia się także formę zatrudnienia. W wielu firmach Key Account Managerowie pracują na kontraktach B2B. W ten sposób mogą otrzymać wyższą kwotę netto, ponieważ zdejmują z pracodawcy obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe czy wypadkowe.
Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie: https://hrk.pl/pl/baza-wiedzy/artykuly-eksperckie/kim-jest-key-account-manager-obowiazki-i-zarobki
Gdzie może znaleźć zatrudnienie Key Account Manager?
Key Account Manager to specjalista, który może znaleźć zatrudnienie w niemal każdej branży, m.in.:
- FMCG (dóbr szybko zbywalnych),
- telekomunikacyjnej,
- finansowej,
- motoryzacyjnej,
- medycznej,
- budowlanej,
- e-commerce,
- turystycznej i hotelarskiej i in.
Wykształcenie kierunkowe i doświadczenie w danej branży będą dodatkowym atutem na stanowiskach juniorskich (a w przypadku samodzielnych specjalistów i seniorów jednym z podstawowych wymagań).