Zawód Copywriter (Fot.freedigitalphotos.net)

Zawód Copywriter

Tworzenie sloganów reklamowych, chwytliwe teksty, przyciągająca grafika- tym zajmuje się właśnie Copywriter. Poniżej informacje szczegółowe, czyli ile zarabia i jakie wykształcenie powinien mieć Copywriter?

Zawód Copywriter

Jest to zawód  nieznany jeszcze kilka lat temu, a na chwilę obecna coraz bardziej modny i popularny. Copywriterem można nazwać osobę, która pisze teksty do reklam prasowych, radiowych, czy telewizyjnych. Zawód wykorzystywany także przy tworzeniu materiałów promocyjnych, takich jak ulotki, broszury, czy katalogi. Dzieje się tak ponieważ zawierają one krótki tekst, który musi być skonstruowany w taki sposób, aby zaciekawić odbiorcę.

Copywriter łączy w sobie umiejętności artystyczne, językowe i wiedzę psychologiczną.  Musi poznać zainteresowania potencjalnego klienta, wiedzieć co go zaciekawi, co przyciągnie jego uwagę, czego potrzebuje, lub też co może go rozśmieszyć. Znając wszystkie te informacje, dopiero wtedy jest w stanie stworzyć slogan, który zostanie pozytywnie przyjęty przez odbiorców, tym samym przyciągnie ludzi do klienta, który zlecił wykonanie zadania.

Copywriterzy bardzo często pracują na zlecenie. W związku z tym dobrych pracowników cechuje umiejętność pracy pod presją czasu. Bardzo często muszą także schować swoją dumę do kieszeni i zrezygnować ze swojego pomysłu wobec wymogów klienta.

Dodatkowe cechy to: pomysłowość, znajomość sztuki perswazji i oryginalność.

Czym jest właściwie copywriting?

Copywriting to słowo zapożyczone z języka angielskiego, ponieważ nie można było znaleźć polskiego odpowiednika.

Obecnie copywriting zajmuje się już tylko tworzeniem treści typowo reklamowych, scenariuszy itd. ? to również tworzenie tekstów dla powstających i już istniejących stron internetowych, tworzenie artykułów tematycznych a także pozycjonujących.

Wykształcenie Copywritera

Najlepiej jeżeli jako przyszły Copywriter podejmiecie naukę na kierunku pokrewnym z pisaniem tekstu, ponieważ kierunku przygotowującego stricte do zawodu copywritera na żadnej uczelni państwowej nie ma. Proponujemy ukończyć Filologię Polską o specjalizacji medialnej, która przygotowuje do pracy w mediach i reklamie (zobacz opis kierunku polonistyka na studiowac.pl). Taką specjalizację reklamową możecie także ukończyć na kierunku dziennikarstwo (zobacz opis kierunku dziennikarstwo na studiowac.pl).

Osoby zajmujące się copywritingiem twierdzą, że tego zawodu nie da się nauczyć, dlatego też głównym źródłem wiedzy są koledzy, a nie książki. Warsztatu Copywritera najlepiej uczyć się na żywo. Praca opiera się przede wszystkim na kreatywności, wyobraźni i oryginalności, dlatego też im mniej w Was teorii i suchych faktów, a więcej spontaniczności i odwagi, tym lepsze efekty – ponieważ niepowtarzalne.

Wszak teoria nie jest całkowicie zbędna, ważne tylko żeby nie trzymać się sztywno przyjętych norm. Powinniście jednak pamiętać, że zasób wiedzy z zakresu reklamy i marketingu na pewno Wam nie zaszkodzi, a pomoże. Reklama rządzi się swoimi prawami i aby była skuteczna należy się do nich stosować.

Rynek pracy

Najciekawszą pracę dla siebie znajdziecie na pewno w agencjach reklamy, ponieważ to właśnie tam jedynym zadaniem którym zajmują się pracownicy, to właśnie reklama. W związku z tym, że w dzisiejszych czasach reklama jest dźwignią handlu, a przedsiębiorcy chwytają się różnych sposobów żeby pozyskać nowych klientów, to coraz częściej zgłaszają się do tego typu agencji. Co za tym idzie, im więcej zleceń tym więcej pracy.

Agencje nie tyle stawiają na wykształcenie i doświadczenie, co na znalezienie ludzi z talentem, wyobraźnią, łatwością pisania, wyrażania myśli, wypowiadania się, czy kojarzenia. Pracodawcy szukają osób z pomysłami i świeżością.

W tym zawodzie możliwy jest także awans. Sprowadza się on do uzyskania stanowiska senior copywriter, aby później móc zostać szefem  zespołu copywriterów.

Agencje reklamowe, to niejedyne miejsca pracy. Jak już wcześniej wspomniałam reklama jest bardzo istotna dla każdej marki, która wprowadzona jest do sprzedaży. Dlatego też większość dużych firm, posiada własny dział reklamy, która pracuje nad wizerunkiem firmy.

Ile zarabia Copywriter?

Jak na polskie realia, Copywriterzy zarabiają dość dobrze. Jak podaje najstarsza polska firma doradztwa HR Sedlak & Sedlak średnia wynagrodzeń to 4 125 zł. Oczywiście na początku, nie mając doświadczenia, nie należy spodziewać się takiej wypłaty. Jednakże jeżeli czujecie, że to jest to, czym chcecie się zajmować w przyszłości, a okaże się, że naprawdę Wam to wychodzi, to narzekać na wynagrodzenie nie powinniście. Dodam tylko, że dochody najlepszych potrafią przekroczyć nawet 5 000 zł.

Dodatkowe informacje o zawodzie

Dostępne są liczne kursy internetowe, które pozwolą Wam poznać tajniki skutecznej reklamy, jednakże aktywny udział w tworzeniu kampanii reklamowych, jak również współpraca z agencjami reklamowymi dadzą Wam najlepsze kwalifikacje.

Opinie o zawodzie

Zapytaliśmy kilka osób, które pracują jako copywriterzy, co myślą o tym zawodzie.  Jedną z nich była Ola C. z Białegostoku, która pracuje jako copywriter od 8 miesięcy.

Uważa ona, że „chcąc być copywriterem potrzebny jest JEDYNIE talent, no i może troszkę kreatywności, ale to już zawiera się w słowie talent. Żadne, naprawdę żadne studia nie wykształcą kreatywnego myślenia”. Gdy zapytaliśmy o jej dotychczasowe doświadczenia w pracy z klientami odpowiedziała: „Każdy tekst pisze się inaczej, na każdy jednak trzeba mieć pomysł, a szkoła to jedynie zasady, które w copywritingu nierzadko trzeba przełamywać. I błagam nie pytajcie, gdzie można wyuczyć się copywritingu, co to w ogóle za słowo? Z tym trzeba się naprawdę urodzić, a talent owszem, można szlifować! Szlifować w oparciu o książki, czasopisma, wypowiedzi. Należy pisać, pisać i jeszcze raz pisać. Warto także wspierać się o uwagi ludzi lepszych od siebie i to nimi się otaczać, po to by pomagali się nam rozwijać.”

Kolejną osobę, którą poprosiliśmy o komentarz, była Ania W. z Wrocławia: „Mam już kilka lat doświadczenia w zawodzie, w tych „lepszych agencjach”, czyli sieciówkach. Jestem po językoznawstwie, ale w dziale Kreacji uwsteczniłam się ortograficznie :). W końcu i tak wszystko trafi do Proofreadera, który wyłapie wszystkie błędy i wtopy. Tak więc nie ortografia się liczy. Liczy się za to wytrzymałość psychiczna, dystans do samego siebie oraz własnej pracy i niekonwencjonalne myślenie (im większy wariat tym większe szanse na sukces. Wariat musi tylko trzymać się deadline’ów tzn. terminów i przekonująco prezentować własną kreację)”.

Dość ciekawą opinię otrzymaliśmy od doświadczonej copywriterki, Kasi S. z Warszawy:

„W Warszawie są 2 szkoły przygotowujące do zawodu copywritera. Jedna godna polecenia, bo tworzysz portfolio projektów, a tylko na to spojrzą w agencjach. Uczą profesjonaliści z najlepszych agencji (Szkoła Mistrzów Reklamy). Szkoły drogie, ale na swoim przykładzie mogę przyznać, że warto. Kompletnie się nie zgadzam, że do agencji sieciowej można trafić jak się już dojdzie do poziomu seniora w mniejszej. Kreatywny w sieciówce zainteresuje się szybciej młodym zapaleńcem bez doświadczenia niż senior copy z mniejszej agencji. Ogólnie rzecz biorąc to do mniejszych agencji idzie się na emeryturę- dość wczesną w tym zawodzie.

Praca jest ciekawa, ale też cholernie wymagająca. Sukces zawodowy zwykle odbija się na zdrowiu i życiu osobistym. Co do wynagrodzenia… współczuję zarabiającym 1200 netto. Chyba że to tygodniówka.

Aha, jeszcze jedna istotna sprawa – nastawcie się na głupie komentarze typu „też bym tak potrafił”, „ja to bym lepiej…” etc. Nie zniechęciłam jeszcze? I słusznie, wytrwałych czeka ciekawa przygoda zamiast nudnej pracy od 9 do 5.”

Na koniec jeszcze jeden komentarz od Janka B. z Krakowa:

„Jedna dobra rada dla wszystkich, którym marzy się praca copywritera: zaprzyjaźnijcie się ze słownikiem języka polskiego. Na śmierć i życie. To nieprawda, że w dobie Internetu poprawna pisownia schodzi na drugi plan. Rzeczywiście, w sieci roi się od błędów, ale szanujący się copy nie pozwoli sobie na braki warsztatowe – albo błąd dostrzeże klient, albo konsument.”

 

Zapraszamy do dyskusji w komentarzach :)

 

Źródło: wynagrodzenia.pl, uczelnie.info.pl, perspektywy.pl
J. Jankowska

 

Komentarze:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

facebook