Specjalista ds. Public Relations

Zawód Specjalista ds. Public Relations

Specjalista ds. Public Relations stoi na straży dobrego imienia firmy, dba o jej wizerunek, renomę, budując przy tym bardzo dobre relacje z otoczeniem. Zobaczcie, czym jeszcze zajmuje się PR.

Zawód Specjalista Public Relations

Jak już wspomniałam wcześniej PR- owiec zajmuję się wizerunkiem różnego rodzaju firm. Jego zadaniem jest dbanie o wizerunek w mediach oraz zarządzanie sytuacją kryzysową w firmie, aby dana firma zachowała dobre imię.

Pozostałe zadania to:

  • Organizacja różnych przedsięwzięć promocyjno- komunikacyjnych firmy
  • Kontakty z mediami
  • Dbanie o dobrą komunikację wewnętrzną w firmie
  • Przygotowywanie i redagowanie firmowych wydawnictw
  • Doradztwo kierownicze
  • Koordynowanie kontaktów ze społecznością
  • Budowanie dobrych relacji i komunikacja
  • Organizacja targów, premier produktów i innych eventów
  • Działania na rzecz budowania korzystnego wizerunku wśród klientów
  • Badanie opinii publicznej

Dobrego specjalistę cechuje duże doświadczenie w branży, chęć samodoskonalenia, oczytanie, umiejętności interpersonalne, komunikatywność, swoboda w nawiązywaniu kontaktów, umiejętność odnajdywania się w każdej sytuacji, czy wysokie kompetencje językowe.

Duże znaczenie ma także umiejętność jasnego formułowania myśli i prezentacji pomysłów, wszechstronne zainteresowania i wysoka kultura osobista.

Czym właściwie jest Public Relations

Public Relations dotyczą kształtowania stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Nazwą powszechnie używaną w Polsce jest pjar lub piar.

K. Wójcik: ?PR jest świadomym, celowym, planowym, systematycznym i długoplanowym oddziaływaniem organizacji, władz, zrzeszeń na publiczność, zwaną otoczeniem, skierowanym na ukształtowanie z nią specyficznej jakości stosunków i układów przy użyciu komunikowania i pielęgnowania kontaktów jako jedynej, klasycznej metody, i podporządkowanie tych wpływów rygorom etycznym.”

Wykształcenie Specjalisty ds. Public Relations

Studia z zakresu Public Relations możecie podjąć na większości kierunków dziennikarskich.

Opis kierunku możecie znaleźć na studiować.pl kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Specjaliści ds. PR twierdzą, że w tym zawodzie chętnie są zatrudniane osoby, które ukończyły inne kierunki takie jak filologie, nauki społeczne, czy ekonomia. Zatem w tej branży może pracować każdy, o ile dodatkowo będziecie absolwentami studiów podyplomowych PR.

Rynek pracy

Trzeba przyznać, że popyt na specjalistów ds. Public Relations rośnie. Rośnie także ogólna świadomość, czym jest PR, z jakimi działaniami się wiąże oraz jakie ma znaczenie dla prowadzenia firmy.

Dzisiejsze firmy zaczynają coraz bardziej dbać o swój wizerunek nie tylko w kraju, ale także za granicą. Dostrzegają potrzebę posiadania w swoim szeregu specjalistów z tej dziedziny, ponieważ działanie i dobre prosperowanie firmy na rynku jest przede wszystkim uzależnione od postrzegania jej samej jako zaufanej i godnej polecenia. A do tego potrzebny jest właśnie specjalista ds. Public Relations, który będzie reprezentować i budować dobrą opinię firmy.

PR-owcy działają dziś we wszystkich dziedzinach życia. Trudno wyobrazić sobie urząd, wyższą uczelnię, gwiazdę estrady, organizację dobroczynną czy muzeum, które nie zatrudniałyby osoby odpowiedzialnej za kontakty z mediami i kształtowanie wizerunku. – Jeśli o tobie nie mówią, to nie istniejesz.

Ile zarabia specjalista ds. Public Relations?

Jak podaje firma HR Sedlak & Sedlak, miesięczne wynagrodzenie specjalisty ds. Public Relations wynosi 4 000 zł. Zarobki 50% osób wahają się od 2 826 zł. do 5 500 zł. Premia stanowi średnio 10% pensji całkowitej.

Bardzo duże znaczenie ma miejsce zatrudnienia, wielkość firmy, doświadczenie PR- owca, oraz czy jest to przedsiębiorstwo polskie, czy zagraniczne. Przyjęte jest także, że osoby w tym zawodzie zarabiają więcej w korporacjach, niż w samych agencjach PR.

Dodatkowe informacje o zawodzie

W PR wykształciły się specjalności i dziedziny wymagające odmiennych działań i narzędzi:

  • PR korporacyjny (budowanie wizerunku firmy)
  • Brand PR lub PR produktowy (praca na rzecz wizerunku marek)
  • PR finansowy (tworzenie informacji prasowych dla inwestorów giełdowych)
  • PR polityczny (dbanie o dobry wizerunek polityków)

Opinie o zawodzie

Napisał do nas Marcin M. z Wrocławia, PR- owiec z 2 letnim stażem pracy:

?W tym zawodzie pracuję od jakiegoś czasu. Na początku studia dziennikarskie, staże, a od dwóch lat agencja PR. Niestety w obiegu pokutuje wciąż opinia, że PR-owiec sobie siedzi, raz po raz coś napisze, raz po raz coś wymyśli, powie, a przecież prawdziwy PR to szczegółowo przygotowana i konsekwentnie realizowana strategia. Trzeba mieć spore zaplecze wiedzy i otwarty umysł na nowe informacje i możliwości.?

Krzysiek S. z Warszawy, który pracuje jako specjalista ds. Public Relations od 5 lat, także chciałby Wam coś przekazać:

?Wszystkich zainteresowanych uprzedzam, że PR to ciężka praca. Bardzo stresująca, wymagająca koncentracji i opanowania. Ładnie to wygląda w opisie i rzeczywiście jest to satysfakcjonujące zajęcie. Trzeba jednak pamiętać o tym, że dobry PR-owiec musi posiadać bardzo szeroką wiedzę, interesować się różnymi zagadnieniami i być na bieżąco ze wszystkim.? Co jest najważniejsze w tym zawodzie? ?Wydaje mi się, że najważniejsza jest umiejętność pisania i mówienia. Trzeba umieć formułować swoje myśli i oczekiwania, prezentować właściwą i stosowną argumentację i przedstawiać swoje myśli w sposób logiczny i przekonywujący. Trzeba przede wszystkim zdobyć tę umiejętność i najlepiej na kierunkach o profilu humanistycznym. Świetnie pasują do tego zawodu kierunki o profilu socjologicznym i komunikacji społecznej. Jeżeli chodzi o naukę stricte zawodu PR, to jest bardzo duża oferta studiów podyplomowych z tego zakresu, do tego też oczywiście bardzo ważne, by samemu się dokształcać w temacie PR, czytać fachową prasę i publikacje, śledzić portale PR, mieć rozeznanie jakie obecnie są realizowane kampanie PR, w jakich sektorach, jakie nowe narzędzia i techniki PR się pojawiają itd. Dodatkowo myślę, ze niezwykle cenne jest odbycie praktyk czy staży w agencjach PR, czy w działach promocyjnych firm.”

 

Są wśród Was chętni do wykonywania tego zawodu?

 

Źródło: uczelnie.info.pl, wynagrodzenia.pl, perspektywy.pl
J. Jankowska

 

Komentarze:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

facebook