Account manager to zapożyczona z angielskiego nazwa zawodu. Jeżeli nie wiecie, czym zajmuje się kierownik ds. kluczowych klientów to poniżej przedstawiamy opis zawodu.
Zawód Account Manager
Na tym stanowisku przyjdzie się Wam zajmować obsługą najważniejszych, największych i najbardziej wymagających klientów firmy.
Zadania Account Managera to:
- obsługa klienta
- doradztwo
- prezentacja
- negocjacje
- sprzedaż
- nadzór akcji promocyjnych
- prowadzenie szkoleń
- zarządzanie projektami
- badanie konkurencji
- tworzenie raportów sprzedażowych
- nadzorowanie prac podległego zespołu
- utrzymywanie kontaktów z klientami firmy
Cechy charakteru potrzebne do wykonywania tego zawodu to odpowiedzialność, komunikatywność i kreatywność. Przyda się również umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji, pracy w zespole i prowadzenia negocjacji. Bardzo ważne podczas wykonywania tego zawodu są dyspozycyjność i odporność na stres.
Wykształcenie
Najczęściej Account Managerem zostają osoby po kierunkach technicznych. Optymalne studia to zarządzanie i marketing, najlepiej ze specjalnością reklama lub promocja.
Aby ubiegać się o to stanowisko trzeba posiadać dwu- lub trzyletnie doświadczenie w pracy przedstawiciela handlowego, specjalisty ds. promocji lub marketingu.
Opis kierunku możecie zobaczyć na Studiować.pl– marketing i zarządzanie
Rynek pracy
Potencjalnym pracodawcą będą firmy oferujące usługi (np. usługi doradcze, outsourcingowe, serwisowe), jak również firmy oferujące sprzedaż towarów.
Key Account Manager to stanowisko prestiżowe. Zatrudnienia należy szukać w firmach które realizują sprzedaż do Klienta biznesowego. Dynamiczny rozwój sprzedaży szczególnie w zakresie usług sprawia, że rynek pracy ciągle rośnie.
Ile zarabia Account Manager?
Miesięczne wynagrodzenie Account Managera wynosi 5 500 zł. Zarobki 50% account managerów wahają się od 3 600 zł. do 7 925 zł. Premia stanowi średnio 15% pensji całkowitej account managera, natomiast 85% to płaca podstawowa.
Dodatkowe informacje o zawodzie
To stanowisko często obsadzone jest przez osoby młode, świeżo po studiach. Średnia wielu kandydatów ubiegających się o to stanowisko to 26 lat. Przeważają kandydaci, którzy mają doświadczenie w branży FMCG (towary szybko zbywalne) lub wcześniej pracowali w agencjach reklamowych i usługach finansowych.
Bardzo ważna w tym zawodzie jest znajomość produktów i usług z danego sektora, a w przypadku firm z sektora IT. Jednym z wymogów tego stanowiska pracy jest biegła znajomość języka obcego, najczęściej angielskiego.
Opinie o zawodzie
Marta E. z Lublina pracuje w tym zawodzie. Zobaczcie, co chciałby Wam powiedzieć.
„Od dwóch lat pracuję na stanowisku Account Manager. Praca rzeczywiście wymaga podejścia do klienta, dobrej prezencji, znajomości branży, komunikatywności i współpracy z zespołem pracowników. Niestety zarabiam niewiele, bo 1 800 zł netto. Z tego co widzę powinnam chyba powalczyć o więcej.”
Cyprian K., również z Warszawy mówi tak:
„Nim się obejrzymy ten zawód będzie bardzo potrzebny i na porządku dziennym. W tej chwili wszystko co związane z zarządzaniem, z obrotem finansów jest pożądane. Trzeba tylko kształcić się i poznawać zasady rynku, różne oferty, żeby być dobrym w tego typu pracy. Pieniądze płynące z tytułu wykonywania takiego zawodu powinny zachęcać ;)”
Sebastian D. dodaje także, że zawód Audytora to:
„Jedno z bardziej stresogennych zajęć, ale właściwie całkiem do polubienia. Człowiek czuje się taki.. ważny. Ma zadania specjalne, jak 007 :) W ogóle nie wiedziałem, że w Polsce takie stanowisko istnieje.. tzn. wiedziałem, że istnieje, ale myślałem o pojedynczych przypadkach raczej, a nie pełnej charakterystyce na stronie o uczelniach”
Źródło: uczelnie.info.pl, wynagrodzenia.pl, kluczdokariery.pl
J. Jankowska
Komentarze: