Według badania Programme for International Student Assessment (PISA) wynika, że Polscy uczniowie zrobili największe postępy w nauce na świecie.
Polska znalazła się na 14 miejscu, wśród 64 krajów na całym świecie, które wzięły udział w badaniu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). W Europie wyprzedzili nas tylko uczniowie z Liechtensteinu, Szwajcarii, Holandii, Estonii i Finlandii.
W badaniu (od 2000 roku) bierze udział ok. pół miliona nastolatków (15-latkowie), którzy są porównywani pod kątem zdolności do rozwiązywania problemów, analizowania, argumentowania i interpretowania.
W ubiegłorocznym badaniu we wszystkich dziedzinach zajęliśmy miejsce w pierwszej jedenastce krajów UE: piąte miejsce w czytaniu, siódme w naukach przyrodniczych, 11. w matematyce.
Zawsze najsłabiej wypadała matematyka, gdzie młodzi ludzie gubili się w zadaniach problemowych. Wyniki tegorocznej edycji PISA pokazały, że polscy uczniowie podciągnęli się w rozumowaniu, myśleniu strategicznym i argumentacji.
Na tle krajów europejskich i w wynikach światowych polscy uczniowie zdobyli 1. miejsce w Unii Europejskiej z matematyki (ex aequo z Holandią, Estonią, Finlandią). W czytaniu ze zrozumieniem i interpretacji tekstów 1. miejsce w UE (z Finlandią i Irlandią) i 10. miejsce na świecie. W naukach przyrodniczych ? 3. miejsce w UE i 9. miejsce na świecie.
Źródło: oecd.org; wyborcza.pl, charaktery.pl
J. Jankowska
Komentarze: