Arkusz egzaminacyjny na poziomie rozszerzonym składał się z 11 zadań otwartych, na których realizację maturzyści mieli 180 minut. Maksymalnie można było uzyskać 50 punktów. By je zdobyć uczniowie musieli poprawnie argumentować i prowadzić matematyczne rozumowanie. Sprawdzano umiejętność poprawnej interpretacji tekstu matematycznego oraz analizowania sytuacji problemowych.
Zadania dotyczyły praktycznie wszystkich dziedzin matematycznych ? zaczynając na trygonometrii, a kończąc na skomplikowanych zadaniach arytmetycznych.
Należało rozwiązać nierówność, równanie trygonometryczne, wykorzystać własności ciągu geometrycznego i arytmetycznego oraz mieć wiedzę na temat trójmianu kwadratowego.
W zadaniu 8 na podstawie przedstawionego rysunku funkcji, maturzyści mieli za zadanie przeprowadzić dowód algebraiczny.
Kolejne zadanie – 9, również dotyczy geometrii, a dokładniej równoległoboku, na którym zbudowano dwa kwadraty. Należało udowodnić równanie przeprowadzając dowód geometryczny.
Treść zadania 10, które wymagało od uczniów prawidłowego obliczenia prawdopodobieństwa, dotyczyła rzutów symetryczną sześcienną kostką do gry.
Ostatnie ? zadanie 11, które układającym ten zestaw zadań wydawało się najtrudniejsze ? i takim się okazało, opisywało ostrosłup prawidłowy trójkątny. Uczniowie wykorzystując znajomość trygonometrii musieli obliczyć jego objętość.
,,Z racji, że to pierwsza od dawna przeprowadzona w Polsce matura z matematyki nie wiedziałam czego mogę się spodziewać. Mimo całej masy próbnych matur, które zadawali nam nauczyciele, nie jestem pewna czy będę zadowolona ze swojego wyniku.? -mówi Kasia B. ? uczennica z Warszawy, tegoroczna maturzystka.
Arkusz maturalny:
Źródło: cke.edu.pl
Małgorzata Sierocińska