Ci maturzyści, którzy zdecydowali się zdawać maturę na poziomie rozszerzonym w maju 2006, po napisaniu egzaminu na poziomie podstawowym otrzymali drugi arkusz, który składał się z kolejnych 27 pytań (numerowanych 30-57), a na jego rozwiązanie otrzymali kolejnych 120 minut.
W tym arkuszu również dominowały zadania otwarte, do których dołączono różnego rodzaju pomoce ? wykresy, tabele, schematyczne rysunki, a także krótkie informacje tekstowe. Tym razem tematyka egzaminu wykraczała poza organizm ludzki ? przykładowo, zadanie 38. polegało na wyjaśnieniu co jest przyczyną zachowania węży podczas trawienia pokarmu, a co w czasie długotrwałej głodówki, a w kolejnym (39.) należało podać dwie różnice w budowie między skórką okrywającą części nadziemne a skórką korzenia roślin zielnych.
Zadania zamknięte były nieliczne, polegały najczęściej na wybraniu dwóch spośród podanych odpowiedzi na dane pytanie. Przykładem takiego zadania jest polecenie 53.: ?Spośród podanych niżej zdań zaznacz dwa, które stanowią argumenty przemawiające za teorią endosymbiozy?.
Ciekawe było zadanie 55., w którym należało narysować krzywą ilustrującą zmiany liczebności reniferów na badanym terenie na podstawie danych zamieszczonych w tabeli .
Arkusze maturalne:
Źródło: cke.edu.pl
Marta Kozownicka