Arkusz maturalny z biologii na poziomie rozszerzonym w 2007 roku składał się z 18 stron, na których znalazło się 39 zadań. Za poprawne rozwiązanie wszystkich poleceń maturzysta mógł otrzymać 60 punktów, a czas przeznaczony na pracę z arkuszem wynosił 150 minut.
Zadania w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzały wiadomości i umiejętności z zakresu treści podstawy programowej:
- organizm człowieka jako zintegrowana całość i prawidłowe jego funkcjonowanie,
- odżywianie się człowieka,
- elementy genetyki człowieka,
- elementy ekologii i ochrony środowiska,
- komórka podstawowa jednostka życia,
- energia i życie,
- różnorodności życia na Ziemi,
- genetyka,
- ewolucja żywych organizmów,
- ekologia i biogeografia,
- biologia stosowana.
Najliczniej były reprezentowane zadania dotyczące różnorodności życia na Ziemi.
60 punktów rozłożono na różne zadania o wartości 1, 2 lub 3 punktów. W arkuszu znalazło się 21 zadań wartych 1 punkt, 15 zadań wartych 2 punkty i 3 zadania za 3 punkty. Zadania miały charakter otwarty oraz zamknięty; z czego te pierwsze dzieliły się na takie wymagające szczegółowej odpowiedzi, (przykład: zadanie 23. – ?Opisz sposób, w jaki utrzymywana jest dwuniciowa struktura cząsteczki DNA.?) oraz krótkiej odpowiedzi, polegającej głównie na uzupełnianiu tabel lub schematów (przykład: zadanie 12. – ?Na podstawie analizy tekstu, uzupełnij tabelę, wpisując do niej odpowiednie określenia spośród wymienionych w nawiasach tak, aby ilustrowały zależność pomiędzy ilością obu białek, liczbą komórek satelitarnych (satelitowych) i szybkim przyrostem masy mięśni.?). Zadania zamknięte miały najczęściej charakter testowy ? np. zadanie 13.
Bardzo łatwymi dla maturzystów okazały się zadania: 4. (?Na schematach przedstawiono dwa sposoby (I, II) powstawania bliźniąt u człowieka. Wpisz w wyznaczone miejsce pod każdym schematem po jednym oznaczeniu literowym poprawnego dokończenia zdania, wybierając je z niżej podanych.?) oraz 6. (?Na wykresie przedstawiono zmiany ciśnienia krwi tego samego pacjenta. Ciśnienie mierzono w kolejnych dniach stale o tej samej godzinie. Norma ciśnienia zdrowego człowieka wynosi 120/80 mm Hg. Oceń, czy przedstawione na wykresie wyniki badań świadczą o prawidłowym funkcjonowaniu organizmu pacjenta. Podaj jeden argument uzasadniający tę ocenę.?).
Trudne dla maturzystów okazały się zadania:
- nr 5
- nr 14
- nr 15
- nr 17
- nr 19
- nr 35
W sprawozdaniu maturalnym zostały wypisane szczegółowe zagadnienia, nad którymi należy pracować z uczniami w szkołach, by egzaminy maturalne nie sprawiały kłopotu w sprawach elementarnych:
?Przedstawiona analiza merytoryczna odpowiedzi zdających powinna zachęcić do kształtowania w szkole takich umiejętności jak:
- udzielanie odpowiedzi zgodnie z poleceniem i wyłącznie na temat,
- zwięzłe i logiczne formułowanie odpowiedzi,
- operowanie pełnymi nazwami procesów, związków chemicznych itp.,
- interpretacja materiałów źródłowych (tekstów, rysunków, tabel, schematów),
- przetwarzanie podanych danych np. na formę schematu, wykresu, tabeli itp.,
- czytanie ze zrozumieniem tekstów i wyciąganie wniosków na ich podstawie,
- podawanie odpowiednich przykładów ilustrujących omawiane procesy, zjawiska biologiczne, dotyczących omawianych organizmów,
- analizowanie wykresów.?
Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:
Lub zobacz go online:
Marta Kozownicka, źródło: CKE