- organizm człowieka jako zintegrowana całość i prawidłowe jego funkcjonowanie,
- odżywianie się człowieka,
- elementy genetyki człowieka,
- elementy ekologii i ochrony środowiska,
- komórka podstawowa jednostka życia,
- energia i życie,
- różnorodności życia na Ziemi,
- genetyka,
- ewolucja żywych organizmów,
- ekologia i biogeografia,
- biologia stosowana.
). Zadania zamknięte miały najczęściej charakter testowy ? np. zadanie 13.Bardzo łatwymi dla maturzystów okazały się zadania: 4. (Na podstawie analizy tekstu, uzupełnij tabelę, wpisując do niej odpowiednie określenia spośród wymienionych w nawiasach tak, aby ilustrowały zależność pomiędzy ilością obu białek, liczbą komórek satelitarnych (satelitowych) i szybkim przyrostem masy mięśni.
) oraz 6. (Na schematach przedstawiono dwa sposoby (I, II) powstawania bliźniąt u człowieka. Wpisz w wyznaczone miejsce pod każdym schematem po jednym oznaczeniu literowym poprawnego dokończenia zdania, wybierając je z niżej podanych.
).Trudne dla maturzystów okazały się zadania:Na wykresie przedstawiono zmiany ciśnienia krwi tego samego pacjenta. Ciśnienie mierzono w kolejnych dniach stale o tej samej godzinie. Norma ciśnienia zdrowego człowieka wynosi 120/80 mm Hg. Oceń, czy przedstawione na wykresie wyniki badań świadczą o prawidłowym funkcjonowaniu organizmu pacjenta. Podaj jeden argument uzasadniający tę ocenę.
- nr 5
- nr 14
- nr 15
- nr 17
- nr 19
- nr 35
Przedstawiona analiza merytoryczna odpowiedzi zdających powinna zachęcić do kształtowania w szkole takich umiejętności jak:
- udzielanie odpowiedzi zgodnie z poleceniem i wyłącznie na temat,
- zwięzłe i logiczne formułowanie odpowiedzi,
- operowanie pełnymi nazwami procesów, związków chemicznych itp.,
- interpretacja materiałów źródłowych (tekstów, rysunków, tabel, schematów),
- przetwarzanie podanych danych np. na formę schematu, wykresu, tabeli itp.,
- czytanie ze zrozumieniem tekstów i wyciąganie wniosków na ich podstawie,
- podawanie odpowiednich przykładów ilustrujących omawiane procesy, zjawiska biologiczne, dotyczących omawianych organizmów,
- analizowanie wykresów.?
Komentarze
Dodaj komentarz