Lubisz papierkową pracę? Praca siedząca nie jest dla Ciebie uciążliwa? Sprawdź, jak wygląda zawód urzędnika państwowego, ile zarabia i co trzeba zrobić, aby ubiegać się o tę posadę.
Zawód Urzędnik państwowy
Urzędnik zajmuje stanowisko w administracji państwowej, która jest zarządzana i finansowana centralnie. Przyjęcia do pracy odbywają się według potrzeb lokalnej jednostki lub osoba zainteresowana zostaje skierowana na szkolenia w ramach służby cywilnej, by zostać urzędnikiem mianowanym na stałe.
Wykształcenie
Studia nie są niezbędne do objęcia stanowiska urzędnika państwowego. Nie znaczy to jednak, że są one w ogóle niepotrzebne. Aby zostać urzędnikiem o lepszym statusie i wynagrodzeniu należy ukończyć studia wyższe.
- Polecamy kierunek Administracja
- Polecamy kierunek Prawo
Wspinając się po szczeblu kariery najlepiej dostać się do Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Uczelnia ta przyjmuje osoby, które:
- nie ukończyły 32 roku życia,
- posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych z tytułem magistra,
- znają dobrze jeden z trzech języków (angielski, francuski lub niemiecki),
- spełniają wymagania praktyk służbowych obowiązujących w administracji publicznej.
Rynek Pracy
Najlepszą sytuację na rynku pracy ma urzędnik służby cywilnej. Jest to korpus składający się z kilkunastu tysięcy urzędników ? rzetelny, bezstronny i neutralny politycznie.
Urzędnik państwowy pracuje wyłącznie w urzędach administracji państwowej. Znajdzie więc pracę w:
- ministerstwach,
- urzędach centralnych,
- urzędach wojewódzkich,
- statystycznych, izbach skarbowych,
- urzędach kontroli skarbowej i urzędach skarbowych,
- archiwach państwowych,
- izbach celnych,
- branżowych wojewódzkich i powiatowych inspektoratach inspekcji,
- kuratoriach oświaty,
- komendach policji i straży granicznej.
Zarobki
Początkujący, niemianowany urzędnik zarabia bardzo mało. Zaczyna z reguły od ok. 800 zł netto. W momencie mianowania płaca wzrasta. Urzędnik mianowany ma przed sobą 9 stopni awansu, ale może awansować tylko jeden stopień w roku. W raz z rozwojem wzrastają i zarobki. Na pierwszym stopniu podwyżka wynosi 783 zł, na dziewiątym od 4336 zł do 4836 zł.
Dodatkowe informacje
Do wykonywania tego zawodu potrzebne jest poczucie odpowiedzialności, solidność, dokładność i cierpliwość. Liczy się także kultura osobista. Przyda się także wiedza z zakresu prawa i procedur administracyjnych.
Warunki formalne, które musi spełniać urzędnik państwowy:
- obywatelstwo polskie,
- ukończone 18 lat i pełna zdolność do czynności prawnych,
- nieskazitelny charakter,
- odpowiednie wykształcenie (prawne, administracyjne) i zaliczenie aplikacji administracyjnej.
Opinie o zawodzie
?Liczą się predyspozycje intelektualne i osobowościowe. Urzędnik nie może być bierny i wykonywać tylko polecenia. Najważniejszą cechą dobrego urzędnika jest kreatywność. Aby dobrze pełnić swoje funkcje, należy wykazywać inicjatywę, być aktywnym, mieć pomysły nowych rozwiązań i sposoby rozwiązywania problemów. Trzeba umieć pracować w zespole, być komunikatywnym i mieć zdolności interpersonalne. Cenna jest też umiejętność myślenia analitycznego oraz gotowość do szybkiego przystosowywania się do nowej sytuacji. Do wykonywania tego zawodu potrzebne jest także poczucie odpowiedzialności, solidność, dokładność i cierpliwość. Ważna jest też kultura osobista.?
Komentarze: