Zawód Urzędnik Państwowy (Fot.freedigitalphotos.net)

Zawód Urzędnik państwowy

Lubisz papierkową pracę? Praca siedząca nie jest dla Ciebie uciążliwa? Sprawdź, jak wygląda zawód urzędnika państwowego, ile zarabia i co trzeba zrobić, aby ubiegać się o tę posadę.

 

Zawód Urzędnik państwowy

Urzędnik zajmuje stanowisko w administracji państwowej, która jest zarządzana i finansowana centralnie. Przyjęcia do pracy odbywają się według potrzeb lokalnej jednostki lub osoba zainteresowana zostaje skierowana na szkolenia w ramach służby cywilnej, by zostać urzędnikiem mianowanym na stałe.

 

Wykształcenie

Studia nie są niezbędne do objęcia stanowiska urzędnika państwowego. Nie znaczy to jednak, że są one w ogóle niepotrzebne. Aby zostać urzędnikiem o lepszym statusie i wynagrodzeniu należy ukończyć studia wyższe.

Wspinając się po szczeblu kariery najlepiej dostać się do Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Uczelnia ta przyjmuje osoby, które:

  • nie ukończyły 32 roku życia,
  • posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych z tytułem magistra,
  • znają dobrze jeden z trzech języków (angielski, francuski lub niemiecki),
  • spełniają wymagania praktyk służbowych obowiązujących w administracji publicznej.

 

Rynek Pracy

Najlepszą sytuację na rynku pracy ma urzędnik służby cywilnej. Jest to korpus składający się z kilkunastu tysięcy urzędników – rzetelny, bezstronny i neutralny politycznie.

Urzędnik państwowy pracuje wyłącznie w urzędach administracji państwowej. Znajdzie więc pracę w:

  • ministerstwach,
  • urzędach centralnych,
  • urzędach wojewódzkich,
  • statystycznych, izbach skarbowych,
  • urzędach kontroli skarbowej i urzędach skarbowych,
  • archiwach państwowych,
  • izbach celnych,
  • branżowych wojewódzkich i powiatowych inspektoratach inspekcji,
  • kuratoriach oświaty,
  • komendach policji i straży granicznej.

 

Zarobki

Początkujący, niemianowany urzędnik zarabia bardzo mało. Zaczyna z reguły od ok. 800 zł netto. W momencie mianowania płaca wzrasta. Urzędnik mianowany ma przed sobą 9 stopni awansu, ale może awansować tylko jeden stopień w roku. W raz z rozwojem wzrastają i zarobki. Na pierwszym stopniu podwyżka wynosi 783 zł, na dziewiątym od 4336 zł do 4836 zł.

 

Dodatkowe informacje

Do wykonywania tego zawodu potrzebne jest poczucie odpowiedzialności, solidność, dokładność i cierpliwość. Liczy się także kultura osobista. Przyda się także wiedza z zakresu prawa i procedur administracyjnych.

Warunki formalne, które musi spełniać urzędnik państwowy:

  • obywatelstwo polskie,
  • ukończone 18 lat i pełna zdolność do czynności prawnych,
  • nieskazitelny charakter,
  • odpowiednie wykształcenie (prawne, administracyjne) i zaliczenie aplikacji administracyjnej.

 

Opinie o zawodzie

„Liczą się predyspozycje intelektualne i osobowościowe. Urzędnik nie może być bierny i wykonywać tylko polecenia. Najważniejszą cechą dobrego urzędnika jest kreatywność. Aby dobrze pełnić swoje funkcje, należy wykazywać inicjatywę, być aktywnym, mieć pomysły nowych rozwiązań i sposoby rozwiązywania problemów. Trzeba umieć pracować w zespole, być komunikatywnym i mieć zdolności interpersonalne. Cenna jest też umiejętność myślenia analitycznego oraz gotowość do szybkiego przystosowywania się do nowej sytuacji. Do wykonywania tego zawodu potrzebne jest także poczucie odpowiedzialności, solidność, dokładność i cierpliwość. Ważna jest też kultura osobista.”

 

 

Komentarze:

  1. ceta2 pisze: 2014/10/07 o 13:20

    np. praca z ZUSie, to jest to :) tylko, że tutaj trzeba mieć plecy albo dużego farta, żeby się dostać.. a potem? praca za minimalną krajową do końca życia… jaki w tym sens?

    (odpowiedz)
    • Marta85 pisze: 2014/10/07 o 16:17

      zgadzam się z Tobą w 100%,nie zbyt ciekawa praca za minimalną krajową

  2. Martyna pisze: 2014/10/08 o 17:24

    praca nie spójna z moich charakterem:)

    (odpowiedz)
    • Sylwia pisze: 2014/10/13 o 16:11

      pracować w ministerstwie to jest coś

  3. Karol pisze: 2014/10/13 o 13:37

    jak to studia tu nie są potrzebne?

    (odpowiedz)
  4. Daria pisze: 2015/05/07 o 13:46

    800 zł netto? To jakiś żart!

    (odpowiedz)
  5. Wiktoria pisze: 2016/10/24 o 10:13

    Urzędnik mianowany to naprawdę dobre wyjście. Sama pracuję w służbie cywilnej od roku i nie mam na co narzekać. Wymagania były duże, ale po kursie w Cityschool udało mi się zdać egzamin bez problemów. Bez przesady, w tym temacie funkcjonuje dużo stereotypów, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w rzeczywistości.

    (odpowiedz)

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

facebook