Egzamin maturalny z języka hiszpańskiego na poziomie rozszerzonym składał się w 2010 roku z dwóch części: pierwsza zawierała 3 pytania i można było za nią zdobyć łącznie 23 punkty, w drugiej umieszczono 6 zadań o wartości 27 punktów. Na rozwiązywanie arkuszy można było przeznaczyć kolejno 120 i 70 minut.
Dwa pierwsze zadania dotyczyły stosowania struktur leksykalno-gramatycznych. Maturzyści musieli uzupełnić odpowiednimi słowami (w poprawnym czasie) luki w zdaniach. Zadanie 3. polegało na utworzeniu dłuższej wypowiedzi pisemnej (na 200-250 słów). Zdający mieli do wyboru jeden z trzech podanych tematów:
- Zamiast czytać lektury szkolne, uczniowie coraz częściej oglądają ich filmowe adaptacje. Przedstaw w formie rozprawki zalety i wady poznawania dzieł literackich poprzez ich filmowe realizacje.
- Napisz opowiadanie o wydarzeniu podczas wycieczki zagranicznej, które zmieniło Twoje stereotypowe wyobrażenia o mieszkańcach kraju, który zwiedziłeś/łaś.
- Niedawno obejrzałeś wystawę o tematyce ekologicznej. Napisz recenzję tej wystawy, zwracając uwagę na jej walory artystyczne i aspekt edukacyjny.
Zadania 4., 5. oraz 6. miały sprawdzić rozumienie tekstu słuchanego. Pytania miały charakter testowy (należało oznaczyć, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe, dopasować odpowiednie tytuły i zakreślić prawidłową odpowiedź). Nagrania dotyczyły kolejno: wywiadu z futurologiem Rayem Hammondem, pięciu krótkich legend związanych z różnymi miejscami w Madrycie oraz zbioru szafranu.
Następne trzy zadania sprawdzały rozumienie tekstu pisanego i rozpoznawanie struktur leksykalno-gramatycznych. W siódmym zadaniu trzeba było oznaczyć prawidłową odpowiedź, w ósmym dopasować zdania do odpowiednich przerw w tekście, zaś w ostatnim wstawić odpowiednie wyrazy.
Pobierz I część arkusza w PDF na swój komputer:
Lub zobacz go online:
Pobierz II część arkusza w PDF na swój komputer:
Lub zobacz go online:
Karolina Macha, źródło: CKE