Jak zwykle, na początek, krótka powtórka ! :) Otrzymałeś już wskazówki, jak napisać test. Wiesz już również, jakie lektury powinieneś sobie przypomnieć i utrwalić przed maturą.
Pytania kontrolne:
W nawiązaniu do poprzedniej lekcji odpowiedz na dwa pytania kontrolne:
1. Jakie znasz trzy rodzaje literackie? Co je wyróżnia?
2. Do każdego rodzaju literackiego dobierz przykłady lektur. Zaproponuj inne niż w poprzedniej lekcji.
WSTĘP DO LEKCJI
W tej części kursu zajmiemy się rozprawką. Podpowiem Ci, w jaki sposób pisze się tego rodzaju tekst.. Tym razem masz szansę na zdobycie 50 punktów.
Oczywiście, najważniejsze jest zrozumienie polecenia zawartego w temacie.
W arkuszu znajdziesz dwie propozycje tematów. Każdy do innego typu tekstu. Będziesz wybierał między:
- rozprawką do tekstu prozatorskiego lub dramatu,
- rozprawką do tekstu poetyckiego.
Zacznijmy od tego, by określić, czym jest w ogóle rozprawka. To tekst, w którym będziesz musiał zająć stanowisko, wobec postawionego w temacie problemu.
Pamiętaj! Bardzo dokładnie przeczytaj temat oraz umieszczony pod nim tekst.
Pisząc rozprawkę powinieneś pokazać, że:
- rozumiesz problem,
- logicznie myślisz,
- umiesz znaleźć dobre przykłady w literaturze.
Polecenie na maturze będzie składało się z trzech zdań.
Zadanie 1
W pierwszym zdaniu postawiony zostanie PROBLEM.
Będzie mieć formę pytania, np.
- Czym może być dla człowieka podróżowanie?
- Czy w miłości lepiej słuchać głosu rozsądku, czy też oddać się namiętności?
- Czy zgadzasz się że można się ustrzec błędów młodości?
- Czy można zgodzić się z opinią, że przyroda wpływała na wyobraźnię romantyków?
- Samotność ? szansa czy ograniczenie?
Planując wypowiedź, pomyśl, jakie masz zdanie na dany temat. To będzie TEZA.
Zadanie 2
Drugie zdanie tematu to polecenie: ANALIZA FRAGMENTU
Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanego fragmentu ?
- Powinieneś podać przykład z tekstu zamieszczonego w arkuszu.
- Wnikliwie go przeczytaj.
- Podkreśl to, co odnosi się do problemu.
- Szukaj przykładów, które poruszają dany temat. To będą ARGUMENTY.
- Uzasadniając tezę, dokonujesz interpretacji tekstu.
Polecenia ciąg dalszy? FRAGMENT/CAŁOŚĆ LEKTURY/TEKST KULTURY
Odwołanie się tylko do zamieszczonego fragmentu nie będzie wystarczające.
- OPCJA A: odwołaj się do podanego fragmentu oraz do całego utworu, a także do innego tekstu kultury
- OPCJA B: odwołaj się do podanego fragmentu oraz innych tekstów kultury (liczba mnoga)
OPCJA A: Jest możliwa, jeżeli zamieszczony w arkuszu fragment będzie pochodził z lektury oznaczonej gwiazdką. Już wiesz, które to lektury ? pamiętaj, by je powtórzyć przed maturą, bo wtedy będzie Ci łatwiej…
OPCJA B: To każda inna lektura.
Wyjaśniam także, co to znaczy ?inny teksty kultury?. To pozostałe lektury szkolne, ale nie tylko ? możesz wspierać się książkami spoza kanonu. Mogą to być także obrazy i filmy, które podejmują podobny temat.
Zadanie 3
Ostatni element tematu – długość rozprawki
- Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.
- Tu określona jest objętość pracy. W razie problemów ? licz wyrazy? :)
PODSUMOWUJĄC: MUSISZ MIEĆ ABSOLUTNĄ PEWNOŚĆ, ŻE ROZUMIESZ POLECENIE. TERAZ NA PEWNO TO POTRAFISZ!
Zadbaj jeszcze o logiczną kompozycję. Rozprawka ma:
- wstęp,
- rozwinięcie,
- zakończenie.
Nie jest to już takie trudne, wymieniając przykłady uzasadniające tezę, stosuj akapity. Proponuję Ci następujące schematy:
Opcja A. (lektura z gwiazdką)
1. WSTĘP: Rozważania na temat problemu. Postawienie tezy.
2. ROZWINIĘCIE: Przykład z fragmentu.
- Przykład na podstawie całości lektury.
- Przykład z innego tekstu kultury.
3. ZAKOŃCZENIE: Rozstrzygnięcie problemu, wnioski.
Opcja B.
1. WSTĘP: Rozważania na temat problemu. Postawienie tezy.
2. ROZWINIĘCIE: Przykład z fragmentu.
- Przykład z innego tekstu kultury.
- Przykład z kolejnego tekstu kultury.
3. ZAKOŃCZENIE: Rozstrzygniecie problemu, wnioski.
By pomoc Ci w uzyskaniu punktów, przedstawię kryteria, według których zostanie oceniona Twoja praca. Bardzo ważne są pierwsze dwa kryteria! W swojej pracy powinieneś jasno sformułować tezę. Tezę musisz uzasadnić, czyli podać właściwe przykłady (argumenty).
punkty kryteria oceny
- 6 – sformułowanie stanowiska wobec problemu podanego w poleceniu (teza)
- 18 – uzasadnienie stanowiska (argumenty)
- 4 – poprawność rzeczowa
- 6 – zamysł kompozycyjny
- 2 – spójność lokalna
- 4 – styl tekstu
- 6 – poprawność językowa
- 4 – poprawność zapisu
UWAGA: Jeżeli uczeń w swojej pracy nie sformułuje tezy i argumentów, nie otrzyma za te kryteria punktów! Jeżeli za pierwsze i drugie kryterium otrzymuje 0 punktów, egzaminator nie przyznaje już punktów za pozostałe kryteria.
Więcej na temat kryteriów oceniania (informacje na podstawie informatora CKE):
http://eid.edu.pl/_upload/file/2014_06/dpzjp_kryteria_wypracowanie.pdf
W kolejnej lekcji zapoznasz się z przykładem rozprawki. Otrzymasz konkretne wskazówki związane z formułowaniem tezy i argumentów. Dowiesz się, jakie elementy powinny znaleźć się we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu w tego rodzaju wypowiedzi.
Komentarze: