Matura z chemii na poziomie rozszerzonym składała się z 41 zadań otwartych i zamkniętych, na których wykonanie abiturienci mieli 180 minut. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosiła 60.
Arkusz sprawdzał umiejętności tworzenia i wykorzystywania informacji, rozwiązywania problemów, korzystając z posiadanej wiedzy między innymi z zakresu atomu, cząsteczek, stechiometrii chemicznej, wiązań chemicznych czy wewnętrznej budowy materii.
Które zadania okazały się najłatwiejsze?
Najlepiej maturzyści poradzili sobie z zadaniem 16, w którym musieli określić, jaką funkcję według teorii Br?nsteda?Lowry?ego pełnią w zachodzących reakcjach podane jony podczas opisanego doświadczenia. Łatwe okazało się także następne polecenie, w którym należało ustalić, w który z podanych wykresów ilustruje opisaną przemianę. Problemów nie sprawiło zadanie 29, w którym trzeba było wybrać odpowiedź, w której podano poprawne nazwy systematyczne wypisanych związków.
Co przysporzyło najwięcej problemów maturzystom?
Trudne okazało się zadanie 2, które polegało na obliczeniu bezwzględnej masy pojedynczej cząsteczki bromu zbudowanej z atomów dwóch różnych izotopów. Abiturienci mieli również problemy z poleceniem 12, w którym musieli porównać pH przygotowanych roztworów oraz poleceniem 13, w którym trzeba było podkreślić w tekście właściwie określenie spośród wymienionych w każdym nawiasie.
Opinie samych maturzystów:
Ogólnie to nic mnie nie zaskoczyło, bo nauczyciele nas przygotowali na taką maturę. Spodziewałam się, że będzie trudna, ale do nowej matury z chemii zostałam dobrze przygotowana, były duże ułatwienia gdyż odeszło parę zagadnień. Jestem zadowolona, chodź niektóre zadania mnie zaskoczyły. – tak opisuje swoją maturę Kinga.
Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:
Lub zobacz go online:
A.Szczykutowicz, źródło: CKE
Komentarze: