-
W jakim celu małżeństwo Kelloggów przeprowadziło eksperyment opisany przez autora w akapicie 1.
-
Wyjaśnij, dlaczego czasownik “zaadaptowali”, którym autor posługuje się przy okazji opisywania eksperymenty Kelloggów, jest wzięty w cudzysłów.
- W kontekście akapitu 4. wyjaśnij określenie “feralne dzieci”.
-
W akapicie 5. występuje sformułowanie “romantyczna fikcja”. Wypisz z akapitu 4. wyrażenie o znaczeniu przeciwstawnym do tego sformułowania.
-
Na podstawie akapitu 4. wyjaśnij, co zdaniem wielu badaczy jest “fundamentalnym atrybutem człowieczeństwa”.
-
Co łączy postaci Romulusa i Remusa, Tarzana oraz Mowgliego? Odpowiedz na podstawie akapitu 5.
-
W akapicie 5. autor pisze: “Legenda o powstaniu Rzymu […] nie ma w tym względzie naukowej wartości”. Które z akapitów 4., 5. pozwalają na takie stwierdzenie
- Na podstawie akapitu 6. sformułuj tezę, której uzasadnieniem jest akapit 7.
-
W jakim celu autor artykułu w akapicie 6. przywołuje postać twórcy systematyki żywych organizmów – Karola Linneusza
-
W kontekście akapitu 8. wyjaśnij, co stanowi przedmiot badań psycholingwistyki.
-
Jakiej tezy, która usatysfakcjonowała władcę, dowiodło doświadczenie przeprowadzone przez faraona Psamtika? Odpowiedz na podstawie akapitu 11.
-
W kontekście historii opisanej w akapicie 12. wyjaśnij ostatnie zdanie przeczytanego tekstu (akapit 13.)
Druga możliwość tematu prezentowała się następująco:Jaki obraz Polaków XVII wieku wyłania się z “Potopu” Henryka Sienkiewicza? Punktem wyjścia swoich rozważań uczyń wnioski z analizy danych fragmentów powieści. Zwróć uwagę na ich znaczenie dla całości utworu.
Dodatkowo, zdający mogli oprzeć się na fragmentach “Kordiana” oraz “Nie-Boskiej Komedii”.Dłuższa wypowiedź sprawdzała umiejętność tworzenia logicznego i zwięzłego tekstu na wybrany temat. Zdający musieli wykazać się znajomością nie tylko lektur, ale również łatwością w wyrażaniu poglądów na dany temat. Szczególnie przy analizie porównawczej dwóch postaci, ważne było, aby wyciągać słuszne wnioski.Analizując wypowiedzi bohaterów romantycznych, porównaj postawę Kordiana i Męża. W interpretacyjnych wnioskach wykorzystaj wiedzę o utworach, z których pochodzą fragmenty.
Komentarze
Dodaj komentarz