sala egzaminacyjna matura

Jak okiełznać stres na maturze?

Matura to jeden z najbardziej stresujących momentów w życiu każdego młodego człowieka. Poniżej przedstawiamy klika sposobów, które pomogą Wam okiełznać negatywne emocje podczas egzaminów.

  • Wizualizacje – kilka dni przed rozpoczęciem matur spróbuj w myślach, krok po kroku, „prześledzić” całą sytuację egzaminacyjną. Usiądź w wygodnie w cichym pomieszczeniu, zamknij oczy i wyobraź sobie po kolei, jak wchodzisz do sali egzaminacyjnej, dostajesz arkusz, otwierasz go itd. Spróbuj wyczuć, który moment jest dla Ciebie najbardziej stresujący. Cały czas głęboko oddychaj i staraj się relaksować. Wizualizacja egzaminu maturalnego pozwoli Ci się oswoić z tą sytuacją i sprawi, że kiedy do niej dojdzie, twój mózg będzie lepiej przygotowany na to, co go czeka.
  • Aktywność fizyczna – to najzdrowszy sposób rozładowywania stresu. Najlepiej, aby miała miejsce na świeżym powietrzu, co ułatwi wymianę tlenową. Pływaj, biegaj, trenuj jazdę na rowerze. Uwaga: sporty wysiłkowe, takie jak np. podnoszenie ciężarów, nie stanowią dobrej formy redukcji napięcia.
  • Rozmowa z osobami, znajdującymi się w tej samej sytuacji – wszyscy maturzyści mają podobne problemy związane z egzaminem maturalnym. Nawet krótkie spotkanie i rozmowa poza godzinami lekcyjnymi potrafi przywrócić równowagę.
  • Pij dużo wody i zażywaj magnez, jedz warzywa, owoce i pełnoziarnistą mąkę (np. w postaci chleba razowego już od dziś. Wszystkie te substancje mają działanie uspokajające i poprawiają koncentrację oraz ułatwiają myślenie.
  • Unikaj picia kawy i alkoholu oraz spożywania pokarmów, które zawierają dużo tłuszczu.
  • Trening relaksacyjny – to bardzo prosta forma ćwiczeń, która pomoże CI się rozluźnić. Polega na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych partii mięśni. Ćwiczenie wykonujemy leżąc w wygodnej pozycji, z zamkniętymi oczami. Ważnym elementem jest spokojne, głębokie oddychanie.
  • Przed egzaminem ustnym z j. polskiego postaraj się wygłosić prezentację przed audytorium – może nim być rodzina lub nauczyciel, a nawet Twoja klasa. Trening w wygłaszaniu przemówienia najlepiej złagodzi stres. Nie poprzestawaj na jednym razie. Możesz również nagrać swoje wystąpienie na mp3, a później odsłuchać. Świadomość swoich błędów, odpowiednie ich skorygowanie oraz wielokrotne powtórzenie swojej kwestii na pewno sprawą, że będziesz spokojniejszy.

Stosowanie się do powyższych porad zagwarantuje Wam okiełznanie stresu podczas egzaminów maturalnych, a tym samym –zwiększy Waszą efektywność.

 

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

facebook