Arkusz objął 40 zadań. Matura na poziomie podstawowym zawierała zadania zamknięte i otwarte krótkiej odpowiedzi obejmujące cały zakres programu nauczania historii ? od starożytności do czasów współczesnych. Maksymalna ilość punktów do zdobycia to 100. Czas przeznaczony na pracę to 120 minut. Poszczególne zadania uwzględniały, zgodnie z podstawą programową,historię polityczną, historię społeczno-gospodarczą oraz historię kultury we wszystkich epokach.
Najwyżej, bo aż za 4 punkty, oceniano następujące zadania: 9., 11., 26. oraz 39. Za większość poleceń można było jednak zdobyć po 3 punkty. Najniższą wartość miały za to pytania zamknięte typu „abcd”. Poprawna odpowiedź dawała 1 punkt.
Najwięcej problemów sprawiły polecenia związane ze źródłami. Szczególnie problematyczne okazały się mapa i wiersz Mariana Hemara. Wskaźnik łatwości ledwo przekroczył 0,20. Szczególnie zadania 15. i 33. wypadły kiepsko. W opinii uczniów najtrudniejsze okazały się jednak zadania ze znaczkami pocztowymi i planem miasta. – Jak na poziom podstawowy, zamieszczone źródła okazały się naprawdę ciężkie. Miałam problem z rozszyfrowaniem treści propagandowej na rysunkach oraz z odczytaniem wydarzenia na mapie – ocenia Paulina z Pruszkowa.
Jak pokazało sprawozdanie CKE, najpewniej uczniowie czuli się w wykresach i statystykach. Pytania dotyczące zmian i struktur gospodarczych wypadły najlepiej. Wskaźnik łatwości przekroczył tam 0,90. Sami zdający uznali, że najprzyjemniej pracowało im się z częścią opisową. – Uważam, że o wiele ciekawsze były pytania, w których nie wymagano konkretnej odpowiedzi, ale naszej opinii opartej o wiedzę historyczną. Każdy mógł na swój sposób przedstawić, jak widzi dany problem. To rozbudza kreatywność i sprawia, że matura staje się mniejszym stresem – uważa Patrycja z Lublina.
Źródło: cke.edu.pl
Katarzyna Kujawa