Historia (Fot.Mschlindwein, wikipedia.pl)

Matura 2006 – historia rozszerzona – odpowiedzi do arkuszy

Matura na poziomie rozszerzonym powiększała materiał z poziomu podstawowego. Na rozwiązanie zadań od 35 do 53 uczniowie mieli 180 minut. Za całość przyznawano maksymalnie 50 punktów.

W arkuszu pojawiło się 12 źródeł oznaczonych od A do Ł. Na ich podstawie zdający musieli rozwiązać 18 zadań. Najwyżej oceniane, za 3 punkty, były zadania 48. i 52. Za resztę poleceń można było uzyskać po 1 lub 2 punkty.

Najwięcej błędów młodzież popełniała w zadaniu 51. związanym z fragmentami tekstu o Wrocławiu. Według raportu CKE, uczniowie mieli problem z dostrzeganiem różnic między cechami a funkcjami miasta. Wskaźnik łatwości wyniósł tu 0,19. W opinii samych zdających najtrudniejsze okazało się źródło I i zadania dołączonego do niego.  – Uważam, że to był jeden z cięższych materiałów. Nie wiedziałam, jak sformułować wnioski dotyczące zmian w mieście. Miałam też problem z poprawnym odczytaniem dwóch rysunków – żali się Paulina z Zielonki.

Zaskakująco dobrze wypadły zadania 44. i 47. Maturzyści bez problemu rozpracowali materiały i rozwiązali zadania. Tematyka zamożności miast oraz infrastruktury okazała się lekka i przyjemna. Wskaźnik łatwości przekroczył 0,90. Młodzież uznała jednak, że o wiele łatwiejsze było źródło K, czyli tekst porównujący wieś i miasto. Zadania dołączonego do podanego fragmentu wymagały podania argumentów świadczących o tym, że miasto jest siedliskiem zła oraz wskazaniem podobieństw i różnic w postrzeganiu wielkich metropolii.  – Rozwiązując zadania 48. oraz 49 aż dziwiłem się, że znajdują się one na poziomie rozszerzonym. Wystarczyło tylko dobrze wczytać się w tekst i odpowiedź nasuwała się sama. Większość z nas żyje w miastach, zna choć trochę ich historię, więc sporo wniosków można wydedukować z własnego doświadczenia – ocenia Korneliusz z Olsztynka.

Nieco słabiej wypadło wypracowanie. Tutaj uczniowie mieli problemy z formułowaniem odpowiednich wniosków na podstawie wiedzy historycznej. Według CKE zabrakło użycia terminologii i spójności. Sami uczniowie stwierdzili, że tematy były skomplikowane.  – Myślę, że sporo błędów pojawiło się dlatego, iż tematyka nie była łatwa. Nie spodziewaliśmy się zagadnień związanych z miastami, a bardziej tych politycznych – mówi Joanna z Rzeszowa.

źródło: cke.edu.pl
Katarzyna Kujawa

Zobacz odpowiedzi online:

 

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

facebook