Geografia rozszerzona zdawana była 8 maja, wraz z geografią na poziomie podstawowym oraz językiem łacińskim i kulturą antyczną. Maturzyści musieli rozwiązać w sumie 36 zadań w czasie 150 minut. Do zdobycia było 50 punktów.
Pierwszych 8 zadań opierało się na wykonaniu zadań opierając się na barwnej mapie fragmentu Gór Świętokrzyskich.
Kolejne zadania sprawdzały następujące umiejętności:
- Wykorzystanie wyników obserwacji do wykonania obliczeń astronomiczno-geograficznych.
- Scharakteryzowanie ruchów Ziemi oraz ich następstw.
- Wyjaśnienie zróżnicowania klimatycznego Ziemi.
- Uzupełnienie źródła informacji geograficznej (rysunku).
- Przetworzenie informacji geograficznych.
- Wyjaśnienie przestrzennego zróżnicowania zasolenia wód oceanicznych.
- Klasyfikowanie informacji według podanego kryterium.
- Wykazanie się znajomością genezy jezior i ich rozmieszczenia.
- Zaproponowanie rozwiązania problemu istniejącego w środowisku geograficznym.
- Wykazanie się znajomością cech ruchów głównych płyt litosfery.
- Wykazanie się znajomością genezy skał.
- Wykorzystanie informacji zapisanych w różnej postaci oraz własnej wiedzy do opisania oraz wyjaśnienia zdarzeń, zjawisk i procesów.
- Określanie wpływu czynników zewnętrznych na przebieg procesów w obrębie poszczególnych sfer Ziemi i na relacje między tymi sferami.
- Przedstawienie zróżnicowania przebiegu zewnętrznych procesów geologicznych i ich efektów rzeźbotwórczych na obszarze Polski.
- Wyjaśnienie przebiegu zewnętrznych procesów geologicznych.
- Wykonanie obliczeń w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej.
- Scharakteryzowanie wielkich religii na świecie.
- Wykazanie wypływu czynników przyrodniczych na strukturę użytkowania ziemi.
- Wybranie najistotniejszych informacji dla danego zagadnienia.
- Przedstawienie zmian w gospodarstwie świata spowodowanych restrukturyzacją i modernizacją.
- Podanie czynników lokalizacji ośrodków przemysłu metalurgicznego w Polsce.
- Przedstawienie zmian w gospodarce Polski spowodowanych restrukturyzacją i modernizacją.
- Przewidywanie tendencji zmian w środowisku geograficznym.
- Przedstawienie współzależności w systemie człowiek ? środowisko przyrodniczo ? gospodarka.
- Opisanie przykładów działań podejmowanych przez rządy państw w celu rozwiązywania problemów transgranicznych.
- Przedstawienie głównych ugrupowań integracyjnych na świecie.
- Rozpoznawanie na mapie miejsc występowania konfliktów.
Link do arkusza on-line