Uczniowie, którzy jesienią 2005 roku zdeklarowali się zdawać maturę z biologii, zmierzyli się z nią 10 maja 2006. O godzinie 9:00 rozdano arkusze dla poziomu podstawowego, który składał się z 29 zadań, a na jego rozwiązanie maturzyści mieli 120 minut. Walczono o zdobycie 50 punktów.
Zdecydowanie przeważały zadania otwarte. Uczniowie mieli najczęściej ukazany problem w postaci schematycznej ilustracji lub krótkiego opisu, posiłkując się nimi oraz posiadaną wiedzą mieli odpowiedzieć na zadane pytanie oraz uzasadnić odpowiedź.
Przykładowo, w pierwszym zadaniu przedstawiono rysunki trzech odcinków kręgosłupa, uczniowie mieli nazwać te odcinki oraz wyjaśnić, jaka cecha danego fragmentu umożliwiła identyfikację kości. W drugim poleceniu należało podać dwa przykłady narządów w organizmie człowieka, w których występują mięśnie gładkie, a trzecie polegało na zaplanowaniu obserwacji wpływu wysiłku fizycznego na układ oddechowy, podać obserwowany parametr oraz sposób przeprowadzenia obserwacji. W zadaniu szóstym należało opisać, na czym polega krótkowzroczność oraz w jaki sposób się ją koryguje (oczywiście nie wystarczyło napisać, że okularami), a w siódmym wyjaśnić, dlaczego nie powinno mówić się w trakcie jedzenia, uwzględniając przy tym działanie nagłośni. Jak widać, pytania miały charakter bardzo praktyczny, a zdobyta wiedza znalazła swoje zastosowanie nie tylko podczas dwóch godzin egzaminu, ale także mogła się przydać w ciągu całego życia.
Niektóre z zadań miały bardziej zamknięty charakter, polegały na przykład na uzupełnianiu tabeli (w zadaniu 13. maturzysta miał podać trzy przykłady narządów i właściwych im reakcji na pobudzenie przez hormony stresu). Natomiast zadanie piętnaste polegało na przeczytaniu krótkiego tekstu oraz zaznaczeniu dwóch odpowiedzi na podane pytanie.
Arkusz maturalny:
Źródło: cke.edu.pl
Marta Kozownicka