Arkusz maturalny z biologii na poziomie podstawowym w 2007 roku zawierał 13 stron, na których rozmieszczono 28 zadań. Za wykonanie wszystkich maturzysta mógł otrzymać 50 punktów, a czas przeznaczony na wykonanie tych zadań wynosił 120 minut.
Występowały zadania, za które można było uzyskać od 1 do 3 punktów. W arkuszu dla poziomu podstawowego było 11 zadań, za które zdający mógł otrzymać po 1 punkcie, 12 wartych 2 punkty i 5 zadań za 3 punkty. W większości zadań wielopunktowych na odpowiedzi przeznaczono w arkuszu wolne miejsca wypunktowane zgodnie z kolejnością czynności, które miał wykonać zdający, dzięki czemu zadania były trudne do przeoczenia.
Maturzyści nie mieli problemów z zadaniami, które wymagały odczytania prostych informacji lub sprawdzenia znanych wiadomości. Interpretacja informacji, formułowanie hipotez zostały opanowane stosunkowo dobrze ? kłopoty pojawiły się w formułowaniu problemu badawczego.
Zadania, które były dla zdających łatwe sprawdzały umiejętności z trzech obszarów standardów i dotyczyły treści: organizm człowieka jako zintegrowana całość oraz odżywianie się człowieka. Wielu maturzystów rozwiązało zadanie 1. (?Wpisz do schematu odpowiednie nazwy trzech różnych układów pełniących istotną rolę w sprawnym funkcjonowaniu organizmu człowieka.?) oraz 15. (?Wpisz dla każdej z poniższych wydzielin jej charakterystyczny odczyn? w a.), ?Wyjaśnij znaczenie, jakie dla funkcjonowania układu pokarmowego ma występowanie różnych odczynów soku trzustkowego i żołądkowego? w b.)
Dla wszystkich zdających na poziomie podstawowym najtrudniejsze okazało się zadanie 23.,sprawdzające wiadomości dotyczące roli różnych rodzajów RNA w procesie biosyntezy białka. Zadania trudne to zadania: 7., 8., 9. i 13. (zakres: odżywianie się człowieka), 22., 24., 26. (zakres: genetyka), 5. i 18. (zakres: organizm człowieka) oraz 27. i 28. (zakres: ekologia) genetyka
Zadania te przede wszystkim sprawdzały wiadomości posiadane przez maturzystów i ich rozumienie, a także umiejętność tworzenia informacji i korzystania z informacji.
W sprawozdaniu maturalnym zostały wypisane szczegółowe zagadnienia, nad którymi należy pracować z uczniami w szkołach, by egzaminy maturalne nie sprawiały kłopotu w sprawach elementarnych:
?Przedstawiona analiza merytoryczna odpowiedzi zdających powinna zachęcić do kształtowania w szkole takich umiejętności jak:
- udzielanie odpowiedzi zgodnie z poleceniem i wyłącznie na temat,
- zwięzłe i logiczne formułowanie odpowiedzi,
- operowanie pełnymi nazwami procesów, związków chemicznych itp.,
- interpretacja materiałów źródłowych (tekstów, rysunków, tabel, schematów),
- przetwarzanie podanych danych np. na formę schematu, wykresu, tabeli itp.,
- czytanie ze zrozumieniem tekstów i wyciąganie wniosków na ich podstawie,
- podawanie odpowiednich przykładów ilustrujących omawiane procesy, zjawiska biologiczne, dotyczących omawianych organizmów,
- analizowanie wykresów.?
Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:
Lub zobacz go online:
Marta Kozownicka, źródło: CKE