Matura z wiedzy o tańcu na poziomie podstawowym składała się z 14 stron, na których zamieszczono 18 zadań. Za rozwiązanie wszystkich pytań można było zdobyć łącznie 100 punktów. Czas przewidziany na rozwiązywanie arkusza to 120 minut.
Pytania miały sprawdzać obszary: wiedzy i rozumienia (polecenia 1-6, 8-18) oraz korzystania z informacji (polecenie 7.). Zadania miały sprawdzać kolejno:
- umiejętność rozpoznawania na podstawie ilustracji twórczości i dorobku astatycznego wybranych choreografów zagranicznych;
- znajomość twórczości i dorobku artystycznego Michaiła Fokina;
- wiedzę dotyczącą typowych elementów stroju regionalnego i umiejętność skojarzenia ich z odpowiednim regionem Polski;
- umiejętność rozpoznania charakterystycznych cech epoki baroku w sztuce tańca oraz twórczości w zakresie tańca i najważniejszych postaci;
- wiedzę na temat twórczości i dorobku artystycznego wybranych choreografów zagranicznych;
- znajomość twórczości i dorobku artystycznego wybranych choreografów i umiejętność skojarzenia tytułu dzieła z nazwiskiem choreografa;
- umiejętność analizy domyślnego ruchu tanecznego na podstawie zamieszczonej ilustracji, znajomość cech ruchu tanecznego, jego elementów, dynamiki, usytuowania w przestrzeni, kompozycji przestrzennej oraz wiedzę na temat związku jego z epoką, stylem i kierunkiem tańca;
- znajomość warsztatu tancerza i choreografa;
- umiejętność rozpoznania cech i elementów ruchu tanecznego typowego dla określonej grupy tańców regionalnych;
- znajomość postaci występujących w dziełach tanecznych tradycyjnego baletu klasycznego;
- wiedzę na temat twórczości wybranych choreografów zagranicznych oraz umiejętność skojarzenia jej cech charakterystycznych z nazwiskiem choreografa;
- umiejętność rozróżnienia cech charakterystycznych dla określonej formy widowiska teatralno-tanecznego – kabuki;
- umiejętność podania informacji o dziele tanecznym epoki romantyzmu na podstawie ilustracji oraz krótkiego opisu;
- wiedzę na temat twórczości wybranych choreografów zagranicznych;
- umiejętność rozpoznania na ilustracji cech i elementów typowych dla danego polskiego tańca narodowego;
- umiejętność rozpoznania i nazwania tańca historycznego określonej epoki na podstawie opisu oraz zamieszczonej ilustracji;
- umiejętność skojarzenia z podanym tytułem nazwisko choreografa i formę widowiska tanecznego;
- znajomość terminologii stosowanej w technikach tańca współczesnego oraz umiejętność skojarzenia terminów z nazwiskami choreografów.
Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:
Lub zobacz go online:
Karolina Macha, źródło: CKE