Tematy
W 2006 roku w I części egzaminu pisemnego z języka polskiego umiejętność czytania ze zrozumieniem była sprawdzana na podstawie tekstu publicystycznego Jana Nowaka-Jeziorańskiego pt. ?O patriotyzmie i nacjonalizmie?. W części II Wasi starsi koledzy musieli wykazać się znajomością dramatu ?Makbet? Williama Szekspira albo powieści ?Chłopi? Władysława Reymonta. Pisząc wypracowanie, w pierwszym temacie należało określić, na czym polega tragizm Makbeta i porównać go z tragizmem jakiegoś bohatera z dramatu antycznego, a w drugim dokonać analizy fragmentu opisującego kłótnię u Borynów i scharakteryzować uczestników kłótni.
Zdawalność
Zdawalność egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym wyniosła wówczas 92,7%, a średni wynik był na poziomie 50,3%.
Opinie
Aby poradzić sobie z pytaniami do tekstu Nowaka-Jeziorańskiego, należało wykazać się między innymi takimi umiejętnościami, jak: rozumienie pojęć teza, hipoteza, argument, kontrargument, stosowanie wyrażeń bliskoznacznych, znajomość znaczenia słów patriotyzm i nacjonalizm. Przy pisaniu tekstu własnego maturzystów gubiła nieznajomość przywołanego dramatu Szekspira. Stwierdzenie, że Lady Makbet jest córką Makbeta, matką lub kochanką; mylenie losów Makbeta z losami Prometeusza, Edypa lub Tristana i Izoldy; uznanie ?Bogurodzicy? lub jakiegoś mitu za dramat antyczny to tylko niektóre ?kwiatki? z wypracowań maturalnych. Ci, którzy wybrali ?Chłopów, ale ich nie przeczytali, pisząc wypracowanie, nie wiedzieli czego dotyczy kłótnia u Borynów, kim są uczestniczy kłótni i jakie relacje ich łączą.
Pobierz arkusze maturalne:
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Matura2006/a1_polski.pdf
Pobierz przykładowe odpowiedzi do arkuszy maturalnych:
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Matura2006/a1_pol_rozw.pdf
źródło: www.cke.edu.pl
Anna Szcześniak