Strona główna Arrow Icon

“Tango” S. Mrożka, jako dramat awangardowy

“Tango” S. Mrożka, jako dramat awangardowy

Kolejną lekturą, którą dobrze by było, abyś poznał przed maturą jest “Tango” Sławomira Mrożka. Myślę, że warto przeczytać tę książkę, chociażby ze względu na jej niewielką objętość, ale też ciekawą tematykę, którą porusza.

  • Ten utwór tym bardziej może być dla Ciebie w pewien sposób bliski, bowiem Mrożek jest twórcą współczesnym naszym czasom, a sam utwór powstał dość niedawno, bo w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku.
  • Utwór ten bardzo często był wystawiany na deskach wielu teatrów.
  • Należy także wspomnieć, że autor wykorzystał tutaj dość powszechny w literaturze motyw tańca. Wskazuje na to już sam tytuł.
  • Jeśli chodzi o rodzaj literacki, w jakim napisano ten utwór to zapewne doskonale wiesz, że jest to dramat. A określając go jeszcze bardziej szczegółowo jest to dramat awangardowy.
strony otwartej książki (fot. freeimages.com)
strony otwartej książki (fot. freeimages.com)

Czym jest taka odmiana dramatu? Jakie charakterystyczne dla tego gatunku cechy widoczne są w “Tangu” ? Odpowiedź na te pytania znajdziesz poniżej. Jednocześnie mam nadzieję, że ta lekcja zachęci Cię do przeczytania tej lektury w całości. Naprawdę warto 🙂

Jednak, na samym początku, dla lepszego zrozumienia tych treści zapraszam Cię do obejrzenia krótkiego filmiku o tej lekturze:

uczenie się (fot. freeimages.com)
uczenie się (fot. freeimages.com)
Typowa jest także surrealistyczność. Bowiem niektóre sceny, wydarzenia, czy zachowania postaci są wręcz niemożliwe do zaobserwowania w rzeczywistości. Są wyolbrzymione i przedstawione w krzywym zwierciadle. Związane jest to także z nierealnością świata scenicznego. Wiele występujących w poszczególnych scenach rekwizytów wręcz nie pasuje do całości, jest oderwane od tematu, np. katafalk.
  • Znaczenie takiego utworu trzeba odczytywać z wielką uwagą, konieczne jest zwracanie uwagi na mogące pojawić się metafory i symbole.
  • Także tematyka jest spójna, bowiem hołduje awangardowemu mitowi swobody.
  • W utworze mamy do czynienia z groteską, przerysowaniami, paradoksem, zdeformowaniem rzeczywistości, brakiem logiki, wyolbrzymianie, fantastyka, komizm, absurd i karykatura.
  • Mimo nieco zabawnego sposobu przedstawienia tych treści podejmowana tematyka jest często poważna i prowadzi do pesymistycznych wniosków.
  • W utworze takim zderzają się dwa style- niski i wysoki. Widoczna jest nieadekwatność sytuacji do wypowiedzi poszczególnych bohaterów, którzy także są bardzo nietypowi.
  • PODSUMOWANIE

    Przedstawione w tej lekcji opracowanie tego problemu to tylko jeden z elementów, które powinny składać się na dogłębną analizę utworu. Zatem, jeśli w pełni chciałbyś poznać wszystkie poruszane w tej lekturze aspekty przeczytaj ją całą. Jeśli jednak wiesz, że nie zdążysz postaraj się zapoznać z następującymi wątkami: postacią głównego bohatera- Artura, znaczeniem tytułu utworu oraz przedstawioną w nim rewolucją i obrazem rodziny. Powodzenia!

    K.M.

    Wymagane wpisanie min. 3 znaków
    Wymagane wpisanie min. 10 znaków
    Wymagane wpisanie min. 3 znaków
    Wymagane wpisanie min. 10 znaków