. Egzaminatorzy wymagali nie tylko odwołania się do podanych fragmentów, ale również znajomości twórczości panującej w XX wieku. Druga możliwość przedstawiała się następująco:Analizując i interpretując wiersze Tadeusza Różewicza “Ocalony” i Józefa Barana “Mam dwadzieścia pięć lat”, porównaj poetyckie kreacje doświadczeń pokoleniowych i egzystencjalnych
Tutaj zdający musieli przede wszystkim wykazać się odniesieniami do historii. Praca nie mogła być krótsza niż dwie strony arkusza, czyli ok. 250 słów.Według CKE tematy sprawdzały główne czynności:Temat 1. : określenie bohatera literackiego, rozpoznanie cech kompozycji wiersza, interpretacja obrazu świata, odnalezienie związków między wierszami, posługiwanie się pojęciami z poetyki, tworzenie spójnego tekstu, uwzględnienie zasad gramatyki, ortografii, interpunkcji i stylistyki oraz przedstawienie różnic między kreacjamiTemat 2. : określenie tematu i problematyki utworu, określenie narracji i narratora, analiza konstrukcji czasu i przestrzeni oraz ich funkcji, opisanie sposobów kreowania bohaterów, wskazanie słowa-klucza utworu, wskazanie kontekstu utworu oraz napisanie tekstu logicznego opartego na podstawowych zasadach języka polskiegoTworzenie wypracowania miało sprawdzić, czy uczniowie radzą sobie ze składnym i logicznym ujmowaniem myśli i posiadanej wiedzy. Podane tematy nie należały do najłatwiejszych, dlatego ważne było, aby tekst w pełni odnosił się do polecenia. Nietrzymanie się tematu oraz brak odniesień do źródeł mogło spowodować niezaliczenie całej pracy. Maturzyści proponowane tematy ocenili dobrze.Dokonaj analizy i interpretacji opowiadania “Zabawa w klucz” Idy Fink, zwracając uwagę na sposób podjęcia tematu zagłady Żydów w czasie II wojny światowej.
powiedział nam Adrian.– Myślę, że nie były to łatwe tematy, ale ciekawe. W końcu poziom rozszerzony do czegoś zobowiązuje. Wybrałem drugi temat, bo łączenie literatury z historią jest bliższe mojemu sercu –
Komentarze
Dodaj komentarz