Egzamin na poziomie podstawowym objął dwie części, z których każda oceniana była inaczej. Za pierwszą można było uzyskać 20 punktów, zaś za drugą 30. Łącznie na rozwiązanie wszystkich poleceń było 195 minut.
Arkusz I zawierał trzy zadania rozszerzonej odpowiedzi. W każdym czekały podpunkty do zrealizowania. Polecenia były punktowane kolejno: 7, 8 oraz 5 punktów. Najwyżej oceniano zadanie 2. z diamentami. W drugim arkuszu wskazana była praca z komputerem. Ze względu na poziom trudności podniesiono punktację. Wszystkie zadania wyceniono na 10 punktów.
Najsłabiej wypadła znajomość technik algorytmicznych w rozwiązywaniu problemów komputerowych. Zadanie 1. wypadło w zestawieniu najgorzej. Wskaźnik łatwości nie przekroczył nawet 0,20. W opinii samych uczniów najtrudniejsze okazało się zadanie 5. z giełdą. – Kompletnie nie wiedziałem od czego zacząć. Polecenie było skomplikowane, a natłok podpunktów do zrealizowania nie ułatwiał mi pracy. Pogubiłem się w danych i obliczeniach – ocenia Marek z Warszawy.
Kluczem do sukcesu na maturze okazały się znajomość narzędzi komputerowych oraz umiejętne prezentowanie informacji w języku informatycznym. Według sprawozdania CKE najlepiej wypadło zadanie 3. Większość podpunktów osiągnęła wskaźniki łatwości przekraczające 0,95. W porównaniu z resztą poleceń, to dość wyróżniające się rezultaty. Według zdających łatwe i przyjemne okazało się zadanie 4. – Bardzo dobrze pracowało mi się na cyfrach. Nie było natłoku treści, przez co mogłem się skupić na konkretnych danych i robić swoje. Było tam wprawdzie dużo liczenia, ale uważam, że bez umiejętności szybkiego dobierania liczb informatyk nigdy nie nauczy się swojego fachu – stwierdza Piotr z Wyszkowa.
Część druga arkusza zawierała dodatkowy nośnik danych, który miał ułatwić zdającym pracę. Ponadto, w dwóch pracach pojawiły się brudnopisy, dzięki czemu młodzież mogła dokonywać prób i błędów, które nie zostały oceniane przez egzaminatorów.
Źródło: cke.edu.pl
Katarzyna Kujawa