Większość osób na maturze decyduje się zdawać egzamin maturalny z języka angielskiego. Niewielka grupa wybiera język rosyjski i właśnie dla tej grupy przygotowaliśmy poradnik, jak przygotować się do matury z języka rosyjskiego. Zobaczcie!
STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Z JERZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
I. Zdający zna:
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony |
---|---|
1) proste struktury leksykalno-gramatyczne umożliwiające formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfo syntaktycznym i leksykalnym, w zakresie następujących tematów: a) człowiek ? dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, b) dom ? miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia, wynajmowanie mieszkania, c) szkoła ? przedmioty nauczania, oceny i wymagania, życie szkoły, kształcenie pozaszkolne, d) praca ? popularne zawody i związane z nimi czynności, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, e) życie rodzinne i towarzyskie ? okresy życia, członkowie rodziny, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, f) żywienie ? artykuły spożywcze, przygotowanie potraw, posiłki, lokale gastronomiczne, g) zakupy i usługi ? rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, reklama, korzystanie z usług, h) podróżowanie i turystyka ? środki transportu, baza noclegowa, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie, wypadki i awarie, i) kultura ? podstawowe dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, j) sport ? popularne dyscypliny sportu, podstawowy sprzęt sportowy, imprezy sportowe, k) zdrowie ? higieniczny tryb życia, podstawowe schorzenia, ich objawy i leczenie, niepełnosprawni, uzależnienia, l) nauka, technika ? odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, m) świat przyrody ? klimat, świat roślin i zwierząt, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe, n) państwo i społeczeństwo ? struktura państwa, urzędy, organizacje międzynarodowe, konflikty wewnętrzne i międzynarodowe, przestępczość, o) elementy wiedzy o krajach obszaru językowego, którego język jest zdawany, |
1) różnorodne struktury leksykalno- gramatyczne umożliwiające formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfo syntaktycznym i leksykalnym, w zakresie następujących tematów: a) człowiek ? dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, problemy etyczne, b) dom ? miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, c) szkoła ? przedmioty nauczania, oceny i wymagania, życie szkoły, kształcenie pozaszkolne, system oświaty, d) praca ? zawody i związane z nimi czynności, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, e) życie rodzinne i towarzyskie ? okresy życia, członkowie rodziny, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy, f) żywienie ? artykuły spożywcze, przygotowanie potraw, posiłki, lokale gastronomiczne, diety, g) zakupy i usługi ? rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, reklama, reklamacja, korzystanie z usług, środki płatnicze, banki, ubezpieczenia, h) podróżowanie i turystyka ? środki transportu, baza noclegowa, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie, wypadki i awarie, i) kultura ? dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, j) sport ? dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy, sporty ekstremalne, k) zdrowie ? higieniczny tryb życia, schorzenia, ich przyczyny, objawy i leczenie, niepełnosprawni, uzależnienia, system ochrony zdrowia, l) nauka, technika ? odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z urządzeń technicznych, współczesne środki przekazu i przetwarzania informacji, m) świat przyrody ? klimat, świat roślin i zwierząt, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe, przestrzeń kosmiczna, n) państwo i społeczeństwo ? struktura państwa, urzędy, organizacje międzynarodowe, problemy i konflikty wewnętrzne i międzynarodowe, przestępczość, polityka społeczna, partie i politycy, kościoły i religie, gospodarka, o) elementy wiedzy o krajach obszaru językowego, którego język jest zdawany, |
2) zasady konstruowania różnych form prostych wypowiedzi: a) ustnych ? formy nawiązywania kontaktu z rozmówca, przekazywania komunikatu i kończenia rozmowy, b) pisemnych ? ogłoszenia, notatki, ankiety, pocztówki, zaproszenia, listu prywatnego, prostego listu formalnego, 3) podstawowe realia socjokulturowe danego obszaru językowego i Polski, z uwzględnieniem tematyki integracji europejskiej i kontekstu międzykulturowego. |
2) zasady konstruowania różnych form wypowiedzi: a) ustnych ? formy nawiązywania kontaktu z rozmówca, przekazywania komunikatu i kończenia rozmowy, zasady prezentacji, b) pisemnych ? ogłoszenia, notatki, ankiety, pocztówki, zaproszenia, listu prywatnego, prostego listu formalnego, opisu, rozprawki, recenzji, opowiadania, 3) realia socjokulturowe danego obszaru językowego i Polski, z uwzględnieniem tematyki integracji europejskiej i kontekstu międzykulturowego, 4) normy socjokulturowe pomagające w funkcjonowaniu na rynku pracy. |
II. Zdający wykazuje się umiejętnością odbioru tekstu w zakresie:
Poziom podstawowy | Poziom podstawowy |
---|---|
1) rozumienia ze słuchu tekstu prostego pod względem treści i o niewielkim stopniu zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli: a) określania głównej myśli tekstu, b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu, c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje, d) wyselekcjonowania informacji, e) określania intencji autora lub nadawcy tekstu, f) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu, g) określania kontekstu sytuacyjnego (miejsca, czasu, warunków, uczestników), |
1) rozumienia ze słuchu tekstu bogatego pod względem treści i o wysokim stopniu zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli: a) określania głównej myśli tekstu, b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu, c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje, d) wyselekcjonowania informacji, e) określania intencji autora lub nadawcy tekstu, f) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu, g) określania kontekstu sytuacyjnego (miejsca, czasu, warunków, uczestników), |
2) rozumienia tekstu czytanego, prostego pod względem treści i stopnia zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli: a) określania głównej myśli tekstu, b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu, c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje, d) wyselekcjonowania informacji, e) określania intencji autora tekstu, f) rozpoznawania związków miedzy poszczególnymi częściami tekstu, g) określania kontekstu komunikacyjnego (nadawca ? odbiorca, forma wypowiedzi), h) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu. |
2) rozumienia tekstu czytanego, bogatego pod względem treści i o wysokim stopniu zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli: a) określania głównej myśli tekstu, b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu, c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje, d) wyselekcjonowania informacji, e) określania intencji autora tekstu, f) rozpoznawania związków miedzy poszczególnymi częściami tekstu, g) określania kontekstu komunikacyjnego (nadawca ? odbiorca, forma wypowiedzi), h) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu, i) oddzielania faktów od opinii, j) rozpoznawania różnorodnych struktur leksykalno-gramatycznych w podanym kontekście. |
III. Zdający wykazuje się umiejętnością tworzenia tekstu w postaci
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony |
---|---|
1) krótkiej wypowiedzi ustnej, uwzgledniającej: a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności, b) relacjonowanie wydarzeń, c) przedstawianie i uzasadnianie własnych opinii, d) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji, |
1) dłuższej, wieloaspektowej wypowiedzi ustnej, uwzgledniającej: a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności, b) relacjonowanie wydarzeń, c) przedstawianie i uzasadnianie własnych opinii, projektów, działań, d) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji, e) przedstawianie faktów oraz opinii innych osób |
2) krótkiej wypowiedzi pisemnej, uwzgledniającej: a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności, b) relacjonowanie wydarzeń, c) wyrażanie stanów emocjonalnych, d) przedstawianie i uzasadnianie własnych opinii, e) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji, f) wypowiadanie się w określonej formie z zachowaniem podanego limitu słów. |
2) dłuższej, wieloaspektowej wypowiedzi pisemnej, uwzgledniającej: a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności, b) relacjonowanie wydarzeń, c) wyrażanie różnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych, d) przedstawianie i uzasadnianie opinii własnych i innych osób, e) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji, f) wypowiadanie się w określonej formie z zachowaniem podanego limitu słów. |
IV. Zdający wykazuje się umiejętnością reagowania językowego w zakresie:
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony |
---|---|
1) mówienia, w tym: a) uczestniczenia w prostej rozmowie ? inicjowania jej, podtrzymywania oraz kończenia, b) uzyskiwania, udzielania lub odmowy informacji, wyjaśnień, pozwoleń, c) prowadzenia prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego, d) poprawnego stosowania środków językowych służących do wyrażania różnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, |
1) mówienia, w tym: a) uczestniczenia w dyskusji ? udzielania informacji, wyjaśnień, argumentowania, wyrażania i obrony własnych opinii i poglądów, b) interpretowania i komentowania przedstawionych faktów oraz opinii innych osób, c) dokonywania podsumowania dyskusji, rozmów i wypowiedzi, d) poprawnego stosowania środków językowych służących do wyrażania różnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, |
2) pisania prostej wypowiedzi, w tym: a) wyrażania stanów emocjonalnych, będących reakcją na informacje zawarte w przedstawionych tekstach, b) uzyskiwania, udzielania, przekazywania lub odmowy informacji, wyjaśnień, pozwoleń, c) poprawnego stosowania środków językowych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej. |
2) pisania wypowiedzi bogatej pod względem treści i o zróżnicowanych strukturach leksykalno-gramatycznych, w tym: a) wyrażania stanów emocjonalnych, będących reakcją na informacje zawarte w przedstawionych tekstach, b) uzyskiwania, udzielania, przekazywania lub odmowy informacji, wyjaśnień, pozwoleń) poprawnego stosowania środków językowych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej. |
V. Zdający wykazuje się umiejętnością przetwarzania tekstu w zakresie:
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony |
---|---|
1) mówienia, w tym relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim oraz treści materiałów ikonograficznych, |
1) mówienia, w tym: a) relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim oraz treści materiałów ikonograficznych, b) stosowania zmiany rejestru, stylu lub formy tekstu, |
2) pisania, w tym relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim. |
2) pisania, w tym: a) relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim, b) stosowania zmian struktur leksykalno-gramatycznych, rejestru, stylu lub formy tekstu. |
Jak przygotować się do matury z rosyjskiego?
Na samym początku warto przyjrzeć się, z czego składa się proces nauki tego języka:
- Nauka alfabetu
- Nauka słownictwa
- Nauka gramatyki
Każdy z trzech procesów należy dobrze opanować, a wtedy znacznie przyspieszycie i uskutecznicie naukę tego pięknego języka.
Poniżej znajdziecie krótki opis każdego z elementów:
- Nauka alfabetu
Nie jest to trudna sprawa ? trzeba po prostu poznać te ?dziwne znaczki?. Dajcie sobie na to maksymalnie kilka dni i po prostu nauczcie się je czytać i pisać. W ten sposób doskonale poradzicie sobie z pierwszym elementem.
- Nauka słownictwa
Jest to chyba najdłuższy etap nauki rosyjskiego (jak i każdego innego języka). Na szczęście w języku rosyjskim bardzo wiele słów pokrywa się z językiem polskim.
Nauka wyrazów obcych może być bardzo szybka. Kluczowe jest tutaj poznanie odpowiednich technik szybkiej nauki słówek.
- Nauka gramatyki
Mając podstawowy zasób słownictwa, możecie przejść (tzn. w dalszym ciągu uczycie się słówek, ale dodajecie do tego jeszcze gramatykę) do poznawania zasad gramatyki. Jest to stosunkowo przyjemny proces, gdyż wszystko zaczyna się układać i używając poznanych wyrazów, tworzymy pierwsze zdania i wypowiedzi.
Dzięki temu, poziom naszej motywacji podnosi się, aby dalej się uczyć.
Jak widzicie, nauka rosyjskiego w żadnym wypadku nie musi być nudna i specjalnie długa. Trzeba znać odpowiednie strategie i techniki, a zanim się obejrzycie, zaczniecie mówić i pisać po rosyjsku!
Źródło: cke.edu.pl
J. Jankowska
Komentarze: