Do matury z biologii na poziomie rozszerzonym przystąpiło 39 746 zdających. Średni wynik wyniósł równe 50%. Osiągnęli go uczniowie liceów ogólnokształcących, dla których egzamin okazał się umiarkowanie trudnym. Dla absolwentów innych typów szkół egzamin na poziomie rozszerzonym był trudny.
Średnie wyniki w różnych typach szkół:
- 50% – licea ogólnokształcące
- 25% – licea profilowane
- 28% – technika
- 16% – licea uzupełniające
- 26% – technika uzupełniające
Dla uczniów liceów uzupełniających test okazał się bardzo trudny i osiągnęli oni najniższy średni wynik w kraju.
Główną przyczyną niepowodzeń tegorocznych maturzystów były brak w zakresie zastosowania wiedzy w praktyce , a także fakt, że uczniowie nie potrafili odczytywać poleceń ze zrozumieniem i logicznie formułować odpowiedzi.
Odpowiedzi do zadań były powierzchowne i mało merytoryczne. Wynikało to głównie z braku wystarczającej wiedzy.
Do najbardziej wymagających zadań można zaliczyć te, które sprawdzały umiejętność wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych (zadanie 4.b,24.b,12. Oraz 25.). Wymagały one wnikliwej analizy i logicznego powiązania faktów.
Łatwiejsze okazało się zadanie 24.a, które polegało na wykazaniu na przykładach, przystosowania skóry płazów do wymiany gazowej.
Do pełnego zaliczenia egzaminu wymagano stosowania poprawnej i właściwej dla zadania terminologii biologicznej. Przykładem takiego zadania było 11, które miał wyjaśnić rolę insuliny.
Wyniki egzaminu okazały się znacznie wyższe niż na poziomie podstawowym. Wynika to z faktu, że przystępują do niego uczniowie o wiele bardziej przygotowani.
Źródło: cke.edu.pl
Małgorzata Sierocińska