Arkusz egzaminacyjny na poziomie podstawowym składał się 25 zadań zamkniętych oraz 9 zadań otwartych, na których wykonanie maturzyści mieli 170 minut. Polecenia badały przede wszystkim znajomość i rozumienie podstawowych pojęć matematycznych, definicji i twierdzeń oraz umiejętność posługiwania się tą wiedzą w praktyce.
By zdobyć jak najwięcej punktów maturzyści musieli poprawnie wykonać obliczenia sumy logarytmów (zadanie 4), dodawanie wielomianów (zadanie 5), działania procentowe (zadanie 2), oraz wykorzystać prawa działające na potęgach (zadanie 3).
Inne zadania zamknięte dotyczyły równań wymiernych, funkcji kwadratowej, ciągu arytmetycznego oraz geometrycznego.
W zadaniu 10 należało prawidłowo odczytać z wykresu wartość funkcji.
Wiele zadań dotyczyło geometrii, np. w zadaniu 16 uczniowie musieli wykorzystać twierdzenie Pitagorasa i obliczyć wysokość trójkąta równoramiennego. Inne zadania geometryczne wymagały obliczeń pól figur, długości odcinków, liczny krawędzi.
Zadania otwarte sprawdzały umiejętność analizowania i interpretowania problemów matematycznych oraz formułowania opisu matematycznego danej sytuacji.
Były one bardziej rozbudowane i wymagały więcej czasu na obliczenia. Pierwsze dwa zadania (26 i 27) polegały na rozwiązaniu równania i nierówności. Zadanie 30 również dotyczyło nierówności, jednak należało w nim wykazać jej prawdziwość.
Zadanie 31 wymagało wykorzystania związków miarowych trójkąta prostokątnego i równobocznego.
Ostatnie – jedno z najtrudniejszych – zadanie 34 wymagało poprawnego obliczenia wymiarów basenów hotelowych.
,,Wszyscy straszyli mówiąc, że pisząc tę maturę jako pierwsi dostaniemy coś trudnego. Ja mimo wszystko jestem zadowolony z tego co napisałem. Moi znajomi również wychodzili z sal z satysfakcją?– mówi Karol W ? uczeń łódzkiego liceum.
Arkusz maturalny:
Źródło: cke.edu.pl
Małgorzata Sierocińska