Poziom rozszerzony matury z matematyki zawierał 12 zadań. Można było uzyskać maksymalnie 50 punktów. Maturzysta musiał uzyskać 30% punktów, aby zaliczyć egzamin. Czas przewidziany na pracę to 180 minut.
Arkusz maturalny z matematyki na poziomie rozszerzonym okazał się dla maturzystów umiarkowanie trudny.
Maturzyści musieli wykorzystać wiedzę zdobytą na zajęciach lekcyjnych. Obszar standardów obejmował:
- rozumienie podstawowych pojęć, definicji i twierdzeń oraz umiejętnością ich stosowania podczas rozwiązywania problemów matematycznych,
- umiejętność analizowania i interpretowania tekstów matematycznych, s
- prawność rozwiązywania zadań, oraz przetwarzania informacji pochodzących z różnych źródeł, takich jak tabele, schematy, wykresy,
- sprawdzenie umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów, argumentowania i prowadzenia rozumowania typu matematycznego,
- podawania opisu matematycznego danej sytuacji,
- dobierania algorytmów do wskazanej sytuacji problemowej i oceniania przydatności otrzymanych wyników.
Najmniej trudności maturzystom sprawiło: znajomość definicji funkcji i ich własności. Dotyczyło to w szczególności funkcji liniowej, funkcji kwadratowej oraz wielomianowej, czyli zadanie: 1.Zdający dobrze opanowali i z powodzeniem stosowali metody rozwiązywania prostych równań wielomianowych, czyli zadanie 3. Polegało na obliczeniu wartości p i q, gdzie Liczby 1 x = 5 + 23 i 2 x = 5 ? 23 są rozwiązaniami równania x2 ?( p2 + q2 ) x +( p + q) = 0 niewiadomą x.
Duże problemy uczniowie mieli z zadaniem 9., w którym musieli posługiwać się definicją i własnościami funkcji kwadratowej, logarytmicznej oraz formułowaniem wniosków wynikających z postaci badanego wyrażenia. Należało wyznaczyć dziedzinę i najmniejszą wartość funkcji, której wzór podano w zadaniu. Wiele trudności sprawiło również zadanie 8., w którym zdający musieli wykazać, że potrafią posługiwać się definicją i własnościami jednokładności. Należało wyznaczyć współrzędne ze środka jednokładności, w której obrazem okręgu o równaniu: ( x ?16)2 + y2 = 4 jest okrąg o równaniu ( x-6)2+ (x-4 ) = 16, a skala tej jednokładności jest liczbą ujemną.
Egzamin według maturzystów nie był trudny. Zawsze lubiłem matematykę, więc egzamin był dla mnie prosty. Zamierzam iść na Politechnikę, więc przedmioty ścisłe mam w małym palcu.– pochwalił się Adrian.
Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:
Lub zobacz go online:
Inez Brodowska, źródło: CKE