Matura Francuski (fot.freedigitalphotos.net)Matura Francuski (fot.freedigitalphotos.net)

Matura 2013 – język francuski podstawowy – odpowiedzi do arkuszy

24 maja 2013 roku maturzyści, którzy wybrali egzamin z języka francuskiego na poziomie podstawowym, zmierzyli się w ciągu 120 minut z 8 zadaniami, za które łącznie mogli otrzymać 50 punktów.

Arkusz składał się z trzech części, zawartych na 11 stronach. Część pierwszarozumienie tekstu słuchanego, zawierała 3 zadania o wartości 5 punktów każde, czyli zdający mógł otrzymać za nie 15 punktów. W zadaniu 1. należało zaznaczyć zdania zgodne z treścią nagrania, 2. wymagało dopasowanie właściwego nagłówka do usłyszanych wypowiedzi (jeden nagłówek był dodatkowy), natomiast w zadaniu 3. należało zakreślić właściwe odpowiedzi na temat nagranego tekstu.

Część drugarozumienie tekstu pisanego, również obejmowała 3 zadania, one jednak punktowane było inaczej – za zadania 4. i 5. uczeń mógł uzyskać po 7 punktów (łącznie 14), natomiast za zadanie 6. – 6 punktów.

Ta część składała się z zadań charakterystycznych dla egzaminów z języków obcych – w zadaniu 4. należało przeczytać dłuższy tekst, po czym następowała forma testowa – maturzysta miał do dyspozycji kilka odpowiedzi, spośród których powinien był wybrać jedną, zgodną z przeczytanym tekstem.

Kolejne, zadanie 5. polegało na dopasowywaniu podanych nagłówków do krótkich wypowiedzi, związanych z zagrożonymi gatunkami, a zadanie 6. polegało na określeniu, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe, odnosząc się do podanego tekstu.

Po tym zadaniu zaczynała się część trzecia, czyli wypowiedź pisemna. Tutaj maturzysta miał do wykonania dwa polecenia – w zadaniu 7. (wartym 5 punktów) miał napisać e-mail do kolegi/koleżanki z Francji, w którym powinien zawrzeć 4 różne informacje (podane w treści zadania).

Ostatnie, 8. zadanie również polegało na napisaniu do koleżanki lub kolegi z Francji, tym razem jednak miał być to list, w którym należało zawrzeć informację o tym, że nasi rodzice zamierzają otworzyć hotel, zawrzeć  opis budynku oraz pokoi, skupić się na przeżyciach emocjonalnych gości hotelu oraz krótko opisać promocję oraz pomoc w prowadzeniu miejsca. Za poprawne napisanie listu i zawarcie w nim wszystkich informacji maturzysta mógł otrzymać 10 punktów, czyli 20% całości.

Najtrudniejszym zadaniem dla uczniów okazał się przykład pierwszy w zadaniu 3., a najwięcej uczniów poprawnie określiło, czy zdanie 4. w zadaniu 6. jest prawdziwe, czy fałszywe.

Egzamin przez wielu uczniów był uznany za nieskomplikowany, choć wielu z nich narzekało na jakość nagrań. Jedna z maturzystek oznajmiła, że nie była w stanie niczego usłyszeć przez złą akustykę  sali, w której odbywał się egzamin, w związku z czym obawia się swojego wyniku. Jest to bardzo częsty problem tego typu zadań podczas egzaminów obcych.

 

Pobierz arkusz w PDF na swój komputer:

(pobierz plik PDF)

Lub zobacz go online:

Marta Kozownicka, źródło: CKE

 

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

facebook